Efter at have forsøgt at montere døre og vinduer med karmbøsning i dag vil jeg dele mine ringe erfaringer.
ESSVE siger, at man aldrig skal bruge andet end 38 mm til tung montering som yderdøre.
Desværre er karmtykkelsen i det mindste på mine døre ca. 30 mm, og med en trykudligningsskive på 4 mm så er der ikke meget plads tilbage til at skrue bøsningen ud i.
Altså stikker den ud af karmen på indersiden.
Ærgerligt hvis man i december tager fri for at få tingene ind, mens det er dagslys, men det falder på materialet.
Skriver dette for at eventuelle googlere skal finde information om karmbøsninger og karmbøsningens længde. Og faktisk karmens tykkelse. Havde selv døre og vinduer under presenning og plast og kunne ikke nemt tjekke tykkelsen på karmen.
Vinduerne har en meget tykkere karm.
ESSVE siger, at man aldrig skal bruge andet end 38 mm til tung montering som yderdøre.
Desværre er karmtykkelsen i det mindste på mine døre ca. 30 mm, og med en trykudligningsskive på 4 mm så er der ikke meget plads tilbage til at skrue bøsningen ud i.
Altså stikker den ud af karmen på indersiden.
Ærgerligt hvis man i december tager fri for at få tingene ind, mens det er dagslys, men det falder på materialet.
Skriver dette for at eventuelle googlere skal finde information om karmbøsninger og karmbøsningens længde. Og faktisk karmens tykkelse. Havde selv døre og vinduer under presenning og plast og kunne ikke nemt tjekke tykkelsen på karmen.
Vinduerne har en meget tykkere karm.
Sprækken er for lille. Karmskruer findes også i forskellige længder på den del, der sidder i karmen, så vidt jeg ved, så det ville ikke have hjulpet.
Hvis jeg bare havde købt 28 mm, ville dette ikke være sket, men det ville have været et kompromis med bæreevnen.
Hvis jeg bare havde købt 28 mm, ville dette ikke være sket, men det ville have været et kompromis med bæreevnen.
Nu har jeg læst flere monteringsanvisninger og ikke set nogen steder, at man skal bruge 38mm til fx yderdør, men jeg har skimmet, så jeg kan jo have misset det...
Det er jo afhængigt af, hvilken sprække du har mellem karm og væg, der bestemmer, hvilken længde hylsen skal have, og om du behøver skiver, så har jeg forstået det i hvert fald.
Det er jo afhængigt af, hvilken sprække du har mellem karm og væg, der bestemmer, hvilken længde hylsen skal have, og om du behøver skiver, så har jeg forstået det i hvert fald.
sidder hylsteret eller karmeskrue ca 20 mm ind i karmen så har du ingen problemer med bæreevnenB bellman83 sagde:
Ja absolut men det kanske man inte vet när man står i affären och ska handla grejerna. Det är tillverkaren ESSVE som föreskriver 38 mm hylsa till tunga dörrar.nino sagde:
Nu har jag læst flere monteringsvejledninger og har ikke set noget sted, at man skal bruge 38mm til fx yderdør, men jeg har skimmet, så jeg kan jo have overset det...
Det er jo afhængigt af, hvilken sprække du har mellem karm og væg, som bestemmer hvilken længde på hul og om du behøver skiver, så har jeg forstået det i hvert fald
Ok det er god information. Tror jeg klarer det.T tergo sagde:
Satte en dobbeltdør i dag i letbetonvægge. Blev mange begynderfejl, da instruktionerne ikke forklarer, hvorfor man gør visse trin.
Fx hvorfor skal jeg stille døren på klodser eller kiler? Så hænger tærsklen i luften. Bliver typisk kun kiler under den og ingen tætning, hvis den skal blive nogenlunde stabil (alu).
Så vejer dørbladene typ 80 kg hver, kan jo ikke stå der og sjaske med dem åbne før man har skruet karmen fast i væggen.
Og så er det slut med letbeton erfarede jeg, da jeg skulle justere det hele.
Skruerne ødelægger hurtigt letbetonen, når man justerer karmskruerne.
Hvad kan man gøre nu, når man har overbrugt huller, hvor der skal sidde skruer?
De skruer, jeg havde, var 120 mm lange med 10 mm hoved.
Formentlig svært at finde en 200 skrue med det hoved.
Jeg brugte ikke plugs, da jeg havde letbetonskruer, som bider direkte i materialet. Men de tålte ingen efterjustering, så nu skal det være smalle plugs, der går gennem hullet på karmhylsan.
Som du siger nino, så vil man have tærsklen i vater, men er det ikke OK bare at stille den på pladen, hvis den er i vater? Som novise ville man gerne have det klart for sig, at klodsning og kilning kun skal gøres, hvis det er nødvendigt.
Som du siger nino, så vil man have tærsklen i vater, men er det ikke OK bare at stille den på pladen, hvis den er i vater? Som novise ville man gerne have det klart for sig, at klodsning og kilning kun skal gøres, hvis det er nødvendigt.
Ja selvfølgelig kan de skæres af, det er en lille opgave, hvis du først skal gevinde i 50 hylstre og estimere deres korrekte positioner og derefter fjerne et halvt dusin karme og dreje af og mærke hvilken der skulle være. Eller bare skære alle til 33 mm.
Sagen er jo, at 38 mm foreskrives af ESSVE, og som lægmand kan man ikke forudse at købe en af hver længde man EVENTUELT vil få brug for.
Sagen er jo, at 38 mm foreskrives af ESSVE, og som lægmand kan man ikke forudse at købe en af hver længde man EVENTUELT vil få brug for.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 indlæg
Se på Adjufix.
Essve vil have mindst 15mm hylster i karmen uanset fugebredde.B bellman83 sagde:Ja visst går det att kappe dem av, hvor lidt arbejde som helst, hvis du først skal gevinde i 50 hylstre og estimere deres rette positioner og så fjerne hvert halvt dusin karme og dreje af og markere, hvilken der skulle være. Eller bare kappe alle til 33 mm.
Sagen er jo den, at 38 mm foreskrives af ESSVE og som lægmand kan man ikke forudsige at købe en af hver længde, man EVENTUELT vil få brug for.
Hvis du bruger en 10mm umbraconøgle i skruemaskinen, går det hurtigt at skrue ind og ud, hvor du har brug for at justere, kappe hylstrene kan du jo gøre med en valgfri maskine, det tager sikkert 5 sek med en multimaskine.
At man ikke kan have 38mm til hvor små fugebredder og smalle karme som helst, bør man kunne regne ud selv.
Jeg kører med den længere hylster overalt, og hvor den er blevet for lang, så er det bare at kappe. Meget ukompliceret.
Er det så ukompliceret? Du skal jo tage karmen ud af hullet i væggen for at skære hylsen, eller gør du det med hylsen i karmen?MathiasS sagde:
Essve vil have mindst 15mm hylse i karmen uanset fugtbredde.
Hvis du bruger en 10mm unbrako i skruemaskinen, går det hurtigt at skrue i og ud der, hvor du skal justere, skære hylserne kan du jo gøre med en valgfri maskine, det tager sikkert 5 sek med en multimaskine.
At man ikke kan have 38mm til hvor små fugtbredder og smalle karme som helst, bør man kunne regne ud selv.
Jeg kører med den længere hylse overalt, og hvor den er blevet for lang, er det bare at skære. Meget ukompliceret.