24,240 læst ·
30 svar
24k læst
30 svar
Min lejer har limet tæpper på væggene. Hjælp!
Undskyld latteren, men da jeg spurgte udlejeren af lejligheden, min datter bor i, om vi måtte tapetsere om, var svaret, at det var i orden, vi måtte bare ikke male loftet sort!M Mikael_Swe sagde:
Men med sådanne vægge ville det nok alligevel have skabt en lidt akavet stemning...
Lej en Giraff, siger jeg også.
Du har kun brug for giraffen 1 dag efter du har spartlet færdigt.
Du tænkte på at gøre arbejdet selv eller?
Er det fnug fra tæppet, der er blevet hængende på væggen på grund af limet?
Jeg ville nok have prøvet en grøn scotte svamp og varmt vand, forsøge at gnubbe fnugget væk og med lidt held også limet.
Men du får sandsynligvis ikke fjernet limresterne da de sikkert har brugt rigtig gulvlim og krammet det ud.
Spartel to gange efter du har skrubbet.
De, der skriver ”riv ned gipsen og sæt gips op igen” missede nok, da du skrev billigste og nemmeste måde.
Edit: det er værd at prøve en slibemaskine for at slibe limet ned! Men da ville jeg nok tage en håndsliber i stedet for en girafslibemaskine, den vil bide og slibe bedre.
Mvh maleren
Du tænkte på at gøre arbejdet selv eller?
Er det fnug fra tæppet, der er blevet hængende på væggen på grund af limet?
Jeg ville nok have prøvet en grøn scotte svamp og varmt vand, forsøge at gnubbe fnugget væk og med lidt held også limet.
Men du får sandsynligvis ikke fjernet limresterne da de sikkert har brugt rigtig gulvlim og krammet det ud.
Spartel to gange efter du har skrubbet.
De, der skriver ”riv ned gipsen og sæt gips op igen” missede nok, da du skrev billigste og nemmeste måde.
Edit: det er værd at prøve en slibemaskine for at slibe limet ned! Men da ville jeg nok tage en håndsliber i stedet for en girafslibemaskine, den vil bide og slibe bedre.
Mvh maleren
Er limet "blødt" eller hårdt? Er det almindeligt gulvlim er det ofte lidt elastisk og ikke at anbefale hverken at forsøge at spartle over eller forsøge at slibe, spartlet vil sandsynligvis revne med tiden og sliber du, vil der ikke ske meget.M Mikael_Swe sagde:
Er det blødt, ville jeg gå efter med en skarp spartel og forsøge at skrabe rent, inden jeg bredspartlede.
Men ellers rotgips 100 kr/plade burde ligge omkring 3-400 kr i det rum, så er væggen som ny. Det tager vel måske 1-2 timer at montere, hvis man er normalt handy, sikkert at man mister 6mm af rummet, men det virker forsvindende.
Senest redigeret:
Der er ingen billige måder, hvis det skal blive godt. Tag rullespartel, det bedste der er sket siden skiveskåret brød. Når du lærer hvordan man gør det, går det hurtigt som bare pokker sammenlignet med "almindelig" bredspartling. Senere se over overfladen, brug renoveringstapet på spartlen, den grove slags, hvis det er nødvendigt. Det bliver kanon. Dog desværre dyrt.M Mikael_Swe sagde:
Har gjort samme fejl med en dyrere renoveringstapet i stuen. Så man intet i starten, men nu hvor alt er tørret og har sat sig, ses de fleste skavanker alligevel, som f.eks. samlingsstrimlerne.. Må fortsætte med at øve bredspartling...K Kardan79 sagde: