Hej!

Jeg tænker at bygge en hylde over skrivebordet. Med belysning, deraf ramme. Men jeg har brug for tips til, hvordan jeg skal lave rundingen mellem kort- og langside på den bedste måde? Hylden består af 12mm MDF og 44x15 som sarg.
Det brunfarvede på billedet er min hovedpine.
Hvordan ville I have gjort?

3D-tegning af hylde over skrivebord med 1200 mm og 1500 mm mål, viser udfordrende brun buet forbindelse mellem korte og lange sider.

Sporbar MDF plejer man vel at kunne bøje med ca. 1 dm radius

Jeg ville nok have limet materialer sammen (i passende form, f.eks. en blok) og skåret kurven ud med stik/båndsav

Tror det er for dybt til min stiksav, men jeg skal tjekke. Det føles stadig svært at få det jævnt med slibning. :(

3 mm masonit som du limmer i færdig bøjet form?

Hvis man f.eks. saver den rigtige form ud af 2 stk mdf-plader, lægger en regel- eller brædstump imellem for højden skyld, og bruger som form og modholdsfæste til et par skruetvinger. Limmer nogle strimler af masonit sammen og tving fast mod formen, inden limen er tørret.
Kan det fungere?

henke_karlsson sagde:
Jeg ville nok have limet materialet sammen (i passende form, f.eks. en blok) og savet svingen ud med stiksav/båndsav
Og har du ingen båndsav så tager du med dig "blokken" og en pose boller til nærmeste snedkeri. :)

Lime MDF sammen og fræs en ydre radius og en indre radius for at få en bøjning.
Hvis det skal males.

Hvis det skal være træren, skal du tage et homogent stykke træ, som du fræser en liste af.

F.eks. en stag fra et centrumpunkt til noget fastgørelse på overfræseren, nogle fræsere leveres med sådan en stag/stang.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.