Efter en del prøvestykker og diskussioner faldt vores valg på Konkral microcement, mest fordi man kunne få det i hvilken som helst farve, men også fordi de havde en hurtig og professionel service, og det er godkendt som overflade i badeværelser med Kiiltos tætningslag.
I deres (og andre leverandørers) instruktionsvideoer ser det SÅÅÅ let og attraktivt ud at påføre microcement, men i virkeligheden er det noget helt andet, kan jeg fortælle!
Konsistensen på microcementen er omtrent som tomatpuré, kan ikke rigtig komme på noget andet at sammenligne med, og den er ret "let". Problemet er, at den ikke er særlig "glat" men ligesom "hænger fast" på væggen og er meget svær at trække ud.
Det skyldes, at den er baseret på meget fint sand og tørrer meget hurtigt, så man må være meget hurtig på hånden, og det så forfærdeligt ud i mine første forsøg, med "pletter" af microcement.
Nu ville jeg betragte mig selv som en rimelig dygtig spartler, og jeg har pudset meget i mine dage og synes, at jeg mestrer både at bredspartle og pudse jævnt og pænt, men det hjælper ikke meget med microcement!
Efter lidt rådgivning fra Konkral blev det til Retarder (for at forlænge åbningstiden) og Thinner for at gøre den tyndere...
Med retarder og thinner har man i det mindste en chance for at få det bedre, og nu har du en konsistens som typ tandpasta i stedet, og det begynder at dryppe af spartlen uanset hvordan du prøver at vinkle den. Utrolig frustrerende og microcement overalt på gulvet...
Til sidst fandt jeg teknikken med dobbelte spartler (eller slibestål med håndtag måske det hedder?) så de danner et V.
I V'et ligger microcementen, og så trækker man med den ene spartel og skubber fremad (ligesom mod væggen) med den anden for at "fodre frem" microcementen langsomt mod væggen, mens man trækker opad med den anden.
Med retarder kan man trække to eller tre gange, før den tørrer fast på væggen og ikke kan gøres mere ved, bedre, men stadig meget svært.
Hvis du går på den med spartlen, efter at den har tørret for meget, får du mørke spor i overfladen!
Man må lære at "se" og mærke, hvornår det er tid til at stoppe med at bearbejde den, og man har ikke mange minutter til det.
Her er et billede af en overbearbejdet overflade med mange ujævnheder:
På mindre overflader, som under bænken i dampbadet, hvor det er ca. 45 cm højt, går det ret godt, men når man kommer til en større væg, er det umuligt at få en helt glat overflade, der vil være "striber" og "farvespil" i overfladen.
Her var nok også et af mine problemer, at jeg ønskede en så ensartet og glat overflade som muligt og ikke ville have "ujævnheder".
Vil man have det helt glat og ensartet, er microcement ikke det rigtige valg af produkt!
Der vil blive en vis farvespil og ujævnheder i overfladen, så er det bare... Døtrene er begejstrede og vil have flere ujævnheder, da de har visionen om et lidt marokkansk badehus (og ikke så noget fint i mosaikfliser, men et rustikt og faldefærdigt sådan).
Efter det fjerde lag, på den første væg, begynder jeg at få teknikken på plads og føler, at det endelig er blevet godt nok!
Når man har påført et lag microcement på ca. 1mm, skal det tørre, og så skal man slibe, før man lægger næste lag og sliber igen.
Her gjorde jeg også fejl og sleb alt for meget efter det første lag, men det var også fordi den første væg, jeg begyndte med, var så ujævn, plettet og grim, og jeg brugte 10-12 excenterslibepapirer (125mm) på et område, der var ca. 5 m2. Derefter påførte jeg næste lag og sleb som en gal igen. Microcementen er meget hård, og det er umuligt at slibe den jævn, kunne jeg konstatere...
Efter rådgivning fra Konkral igen fik jeg anbefalet at købe deres diamantslibeskiver, som var ekstremt dyre men føltes som den eneste redning, men nej...
Diamantslibeskiven holdt ikke længe, men det var jo fordi, jeg prøvede at slibe ujævnhederne væk og pressede for hårdt, så diamantslibeskiven blev slidt op på måske 15-20 minutter.
Efter lidt flere spørgsmål fik jeg at vide, at microcementen kun skal slibes meget let for at fjerne toppe og værste kanter fra spartlen, så da indså jeg, at jeg må påføre et nyt lag (det fjerde) med bedre teknik, og nu begyndte jeg at få det lidt mere på plads.
Efter at have fået et lag på, der er OK, og har slebet det let med hånden med 80-papir, er jeg faktisk tilfreds.
Her er det, som jeg nu finder acceptabelt:
Uanset hvad kan jeg ikke anbefale Konkrals diamantslibeskiver, de fungerer ret dårligt, ærligt talt, og er meget dyre.!
Efter det første lag synes jeg, det fungerer bedst med excentersliberen (125mm) og 80-papir af god kvalitet, hvor man skal være ret let på hånden, men man kan arbejde ret længe og få det "jævnt" og glat.
Efter det andet lag har jeg nu kun brugt håndslib med 120 og 180-papir. Først de største toppe og ujævnheder med 120, og så trukket let over hele væggen med 180.
Nu vil det endelige resultat jo ikke afsløre sig, før jeg påfører sealer, så de billeder må I vente på...
Jeg har lavet en pool og et spisebord med Microcement og føler mig ikke rigtig genkendt. Mit var to-komponents, som havde forholdsvis lang tørretid på ca. 30-40 min, så man skulle blande en passende mængde. Det var heller ikke så svært at påføre med et stål. Jeg købte Microcement fra https://microcementonline.se/
Jeg har lavet en pool og et spisebord med Microcement og føler mig ikke rigtig genkendt. Mit var tokomponents, som havde ret lang tørretid på ca. 30-40 min, så man skulle blande passende mængde. Det var heller ikke så svært at påføre med en stålske. Jeg købte Microcement fra [link]
Og sandpapir blev købt fra Carls, som fungerede rigtig godt og holdt længe: [link]
Ah, de sandpapir skulle jeg gerne have haft i sidste uge... 😅
Jeg vil sige, at microcementen jeg har, har en åbentid på ca. 2-3 minutter...
Hmm... Omkring 20-22 grader ville jeg gætte... Ret tør luft...
Et tip er at sænke til 15 grader og bruge en lavtryksprøjte et stykke tid før og fugte lidt inden man påfører mørtlen, du vil se en markant forskel i, at det ikke hærder så hurtigt..
Da vi besluttede os for at påføre mikrocement på væggene i vores nye badeværelse (se [link]), fandt jeg ikke meget information om det, andet end producenterne egne sider og instruktioner.
Efter en hel del prøvebitar og diskussioner faldt vores valg på Konkral mikrocement, mest fordi man kunne få det i hvilken som helst farve, men også fordi de havde en hurtig og professionel betjening samt det er godkendt som overflade i badeværelse med Kiiltos tætningslag.
I deres (og andre leverandørers) instruktionsvideoer ser det SÅÅÅ nemt og behageligt ud at lægge mikrocement, men i virkeligheden er det noget helt andet kan jeg fortælle!
Konsistensen på mikrocementen er omtrent som tomatpuré, jeg kan ikke rigtig komme på noget andet at sammenligne med, og den er ret "let". Problemet er, at den ikke er særlig "smidig" men ligesom "hænger fast" på væggen og er meget svær at trække ud.
Det skyldes, at den jo er baseret på meget fint sand og tørrer meget hurtigt så man skal være meget hurtig på hånden og det så forfærdeligt ud mine første forsøg med som "pletter" af mikrocement.
Nu ville jeg klasificere mig som en ret god spartler og jeg har pudset meget i mine dage og synes, at jeg mestrer både bredspartling og pudsning jævnt og pænt, men det hjælper ikke meget med mikrocement!
Efter lidt rådgivning fra Konkral blev det Retarder (for at forlænge åbningstiden) og Thinner for at gøre det tyndere...
Med retarder og thinner har man i det mindste en chance for at få det bedre, og nu har du en konsistens som tandpasta i stedet, og det begynder at dryppe af spartlen uanset hvordan man forsøger at vinklen den. Syg frustrerende og mikrocement overalt på gulvet...
Til sidst kom jeg på teknikken med dobbelte spartler (eller slipstål med håndtag måske det hedder?) så de danner et V.
I V'et ligger mikrocementen og så trækker man med den ene spartel og trykker frem (ligesom mod væggen) med den anden for at "føde frem" mikrocement langsomt mod væggen mens man trækker opad med den anden.
Med retarder når man at trække to eller tre gange inden den tørrer fast på væggen og ikke kan gøres mere ved, bedre, men stadig meget svært.
Hvis du går på den med spartlen efter at den er tørret for meget får du mørke spor i overfladen!
Man skal lære at "se" og føle, når det er tid til at stoppe med at bearbejde den, og man har ikke mange minutter til det.
Her er et billede af en overarbejdet overflade med mange ujævnheder:
[billede]
På mindre overflader, som under bænken i dampbadet hvor det er ca. 45 cm højt, går det ret godt, men når man kommer til en større væg, er det umuligt at få en helt glat overflade, der vil blive "striber" og "flammer" i overfladen.
Her var også et af mine problemer, at jeg ville have en så homogen og glat overflade som muligt og ville ikke have "ujævnheder".
Vil man have det helt glat og jævnt er mikrocement ikke det rigtige valg af produkt!
Der vil komme en vis flammer og ujævnheder i overfladen, sådan er det bare... Døtrene er vildt begejstrede og vil have flere ujævnheder da de har visionen om lidt marokkansk badhus (og ikke noget så fint i mosaikfliser, men et rustikt og faldet sådan).
Efter fjerde lag, på første væg, begynder jeg at få teknikken til at føles og føler, at det endelig er blevet godt nok!
Når man har lagt et lag mikrocement på ca. 1mm skal den tørre og så skal man slibe inden man lægger næste lag og sliber igen.
Her lavede jeg også fejl og sleb alt for meget efter første lag, men det var også fordi den første væg jeg begyndte med var så ujævn, plettet og grim og jeg brugte 10-12 excenterslibepapir (125mm) på et område der var ca. 5 m2. Så lagde jeg det næste lag på og sleb som en gal igen. Mikrocementen er meget hård og det er ikke muligt at slibe den jævn kunne jeg konstatere...
Efter rådgivning fra Konkral igen, fik jeg anbefalet at købe deres diamantslibeskiver, som var meget dyre men syntes som den eneste redning, men nej...
Diamantslibeskiven holdt ikke længe, men det var jo fordi jeg forsøgte at slibe ujævnhederne væk og pressede for hårdt, så diamantslibeskiven blev slidt op på måske 15-20 minutter.
Efter lidt flere spørgsmål fik jeg at vide, at mikrocementen kun skal slibes meget let for at fjerne toppene og værste rygge fra spartlen, så da indså jeg, at jeg måtte påføre et nyt lag (det fjerde) med bedre teknik og nu begyndte jeg at få det lidt bedre.
Efter at have påført et lag der er OK, og slebet det let i hånden med 80 papir er jeg faktisk tilfreds.
Her er det som jeg nu finder acceptabelt:
[billede]
Uanset kan jeg ikke anbefale Konkrals diamantslibeskiver, de fungerer ret dårligt, ærligt talt, og er väääldigt dyre.!
Efter det første lag synes jeg det fungerer bedst med excentersliberen (125mm) og 80 papir af god kvalitet hvor man skal være ret let på hånden men man kan arbejde et godt stykke tid og få det "jævnt" og glat.
Efter det andet lag har jeg nu kun brugt håndslib med 120 og 180 papir. Først de største toppe og ujævnheder med 120, og så trukket let over hele væggen med 180.
Nu vil slutresultatet jo ikke afsløre sig før jeg påfører sealer, så de billeder må I vente på...
Meget interessant læsning om dine erfaringer. Jeg står lige for at begynde med at påføre mikrocement (Epodex) på mine badeværelsesvægge. Efter at have testet princippet på en falsk væg kan jeg kun tilslutte mig dine erfaringer. Cementen er utroligt svær at håndtere, drypper, hæfter mere på spartlen end på væggen og man bliver ligesom aldrig tilfreds med resultatet. Så jeg er nu begyndt at indhente tilbud på arbejdet som så også koster en formue selvfølgelig. Suk. Hvad gør man? Jeg forsøger at overtale min kone til at få lagt vådrumstapet i stedet hvilket ville gå som en leg og blive færdig på to dage men får ingen støtte. Epodex er desuden svær at blande og har knap nok nogle instruktioner på pakkerne. Suk!
Ja, det er en udfordring, uden tvivl, men når man får teknikken på plads, går det ret godt og enkelt.
Jeg tror, at mit største problem i begyndelsen var, at jeg lagde for meget på og forsøgte at trække "klumpen" ud, men det går ikke. Den bliver overarbejdet og ujævn sådan.
Man skal tage ret lidt på spartlen og fokusere på at sprede det i et jævnt lag med det samme og så trække over igen.
Jeg brugte to spartler, en i hver hånd!
Lidt wax on, wax off bevægelser... 😅
Gør det i mindre "pletter", end du tror, hver spartel jeg trak ud dækkede maks. måske 30x30cm.
Slib i tide!
Jo længere du venter, desto hårdere bliver det. Jeg fjernede det værste med ret let hånd og 80 papir efter omtrent en time.
Så tog jeg excentersliberen med 120 papir efter yderligere en time og sleb det glat.
Hvis du vil have en flammende overflade, så træk sliberen fra forskellige retninger med forskelligt tryk, men jeg ville have en så homogen overflade som muligt, så jeg trak sliberen jævnt og ret let flere gange over i stedet.
Jeg har kun haft erfaring med Cemhers produkter, og det har aldrig været nogen større problemer. Både to komponents til poolen og en komponent til et spisebord. Arbejdstid ca. 30-40 minutter og let at arbejde ud. Mange tynde lag er måske hemmeligheden. Købte sandpapir fra https://www.carls.nu/da/slibning-pa-sten-beton-marmor-og-microcement
Jeg har lavet en pool og et spisebord med Microcement og kan ikke helt genkende mig. Mit var to-komponent, som havde ret lang tørretid på ca. 30-40 min, så man skulle blande en passende mængde. Det var heller ikke så svært at påføre med en stål. Jeg købte Microcement fra [link]
Og slibepapir blev købt fra Carls, som fungerede rigtig godt og holdt længe: [link]
Min tanke er at horisontal
anders07 sagde:
Ja, det er en udfordring, uden tvivl, men når man får taget på det, går det ret godt og enkelt.
Jeg tror, at mit største problem i begyndelsen var, at jeg påførte det for tykt og prøvede at fordele "klumpen", men det går ikke. Den bliver overarbejdet og sporadisk på den måde.
Man skal tage ret lidt på spartlen og fokusere på at trække det ud i et jævnt lag med det samme og så trække over det igen.
Jeg brugte to spartler, en i hver hånd!
Lidt wax on, wax off bevægelser... 😅
Gør det i mindre "pletter" end du tror, hver spartel jeg trak ud dækkede maks. måske 30x30 cm.
Slib i tide!
Jo længere du venter, desto hårdere bliver det. Jeg fjernede det værste med ganske let hånd og 80 papir efter cirka en time.
Så tog jeg excentersliberen med 120 papir efter yderligere en time og sleb det glat.
Hvis du vil have flammet overflade, så træk sliberen fra forskellige retninger med forskelligt tryk, men jeg ville have så homogen overflade som muligt, så jeg trak sliberen jævnt og ganske let flere gange over i stedet.
Tak for alle tipsene!! Giver mig meget mere rygdækning. Skal teste en prøvebeholder 0.5 kg med Konkral, som kommer med posten i morgen.
Tak for alle tipsene!! Giver mig meget mere mod. Skal teste en prøvebøtte 0.5 kg med Konkral som kommer med posten i morgen.
Besluttede at fortsætte med Exodex. Efter at tre af fire vægge nu er appliseret med et lag, er jeg helt udmattet. Dette var det sværeste, jeg har gjort håndværksmæssigt, og man bliver aldrig tilfreds med resultatet. Det går til ufatteligt meget gulvpapir, maskering og meget mere cement end hvad instruktionerne beskriver. Det drypper og sprøjter cement overalt. Som prikken over i'et skal man slibe mellem lag et og to (som jeg endnu ikke har lagt) med alt det støv, det vil medføre. Opdagede heldigvis, at man nemmere pudser cementen af efter at den er hærdet lidt, for at undgå for meget slibning. Nej, mikrocement er virkelig ikke noget, jeg vil anbefale nogen at lægge selv. Jeg synes selv, at det ser forfærdeligt ud, men heldigvis kan min kone lide "stuk". suk..
Da vi besluttede os for at lægge mikrocement på væggene i vores nye badeværelse (se [link]) så fandt jeg ikke meget information om det andet end producenternes egne sider og instruktioner.
Efter en del prøvestykker og diskussioner faldt vores valg på Konkral mikrocement, mest fordi man kunne få det i hvilken som helst kulør, men også fordi de havde en hurtig og professionel service samt at det er godkendt som overflade i badeværelse med Kiiltos tætningssystem.
I deres (og andre leverandørers) instruktionsvideoer ser det SÅÅÅ let og rart ud at lægge mikrocement, men i virkeligheden er det noget helt andet kan jeg fortælle!
Konsistensen på mikrocementen er omtrent som tomatpuré, kan ikke helt komme på noget andet at sammenligne med, og er ret "let". Problemet er, at den ikke er specielt "smidig" men ligesom "sidder fast" på væggen og er meget svær at trække ud.
Det skyldes, at den jo er baseret på meget fint sand og tørrer meget hurtigt, så man skal være meget hurtig, og det så forfærdentligt ud mine første forsøg med som "pletter" af mikrocement.
Nu vil jeg klassificere mig som en nogenlunde god spartler, og jeg har pudset meget i mine dage og synes at jeg mestrer både at bredspartle og pudse jævnt og pænt, men det hjælper ikke meget med mikrocement!
Efter lidt rådgivning fra Konkral blev det retarder (for at forlænge åbningstiden) og thinner for at gøre den tyndere...
Med retarder og thinner har man i det mindste en chance for at få det bedre, og nu har du en konsistens som typ tandpasta i stedet og det begynder at dryppe af spartlen uanset hvordan man prøver at vinkle den. Sygt frustrerende og mikrocement overalt på gulvet...
Til sidst kom jeg på teknikken med dobbelte spartler (eller slibestål med håndtag hedder det måske?) så de danner et V.
I V'et ligger mikrocementen og så trækker man med den ene spartel og trykker fremad (ligesom mod væggen) med den anden for at "føde" mikrocementen langsomt mod væggen mens man trækker opad med den anden.
Med retarder når man at trække to eller tre gange inden den sætter sig fast i væggen og ikke kan gøre mere ved, bedre, men stadig meget svært.
Går man på den med spartlen efter at den er tørret for meget, får man mørke spor i overfladen!
Man skal lære at "se" og føle, når det er tid til at stoppe med at bearbejde det, og man har ikke mange minutter til det.
Her er et billede af en overbearbejdet overflade med mange ujævnheder:
[billede]
På mindre overflader, som under bænken i dampbadet hvor det er ca. 45 cm højt, går det ret godt, men når man kommer til en større væg, er det umuligt at få en helt glat overflade, der vil være "stræk" og "flammighed" i overfladen.
Her var også et af mine problemer, at jeg ønskede en så homogen og glat overflade som muligt og ville ikke have "ujævnheder".
Hvis man vil have det helt glat og jævnt, er mikrocement ikke det rigtige valg af produkt!
Der vil være en vis flammighed og ujævnheder i overfladen, sådan er det bare... Døtrene er ellevilde og ønsker flere ujævnheder, da de har visionen om lidt marokkansk badhus (og ikke noget så pænt i mosaikfliser, men et rustikt og faldefærdigt et).
Efter fjerde lag på den første væg, begynder jeg at få teknikken på plads og føler, at det omsider er blevet godt nok!
Når man har lagt et lag mikrocement på ca. 1mm, skal det tørre og derefter skal man slibe, inden man lægger næste lag og sliber igen.
Her gjorde jeg også fejl og sleb alt for meget efter det første lag, men det var også fordi den første væg jeg begyndte med var så ujævn, plettet og grim, og jeg brugte 10-12 excenterslibepapirer (125mm) på en overflade, der var ca. 5 m2. Så lagde jeg det næste lag på og sleb igen som en gal. Mikrocementen er meget hård, og det var umuligt at slibe den jævn kunne jeg konstatere...
Efter rådgivning fra Konkral igen fik jeg anbefalingen at købe deres diamantslibeskiver, som var dyre men føltes som den eneste redning, men nej...
Diamantslibeskiven holdt ikke længe, men det var jo fordi jeg forsøgte at slibe ujævnhederne væk og trykkede for hårdt, så diamantslibeskiven blev slidt op på måske 15-20 minutter.
Efter lidt flere spørgsmål fik jeg at vide, at mikrocementen kun skal slibes meget let for at fjerne åser og de værste rygge fra spartlen, så da indså jeg, at jeg måtte lægge et nyt lag (det fjerde) med bedre teknik, og nu begyndte det at lykkes bedre.
Efter at have påført et lag, der er OK, og har slebet det let for hånd med 80 papirer, er jeg faktisk tilfreds.
Her er det, som jeg nu finder acceptabelt:
[billede]
Uanset hvad kan jeg ikke anbefale Konkrals diamantslibeskiver, de fungerer ret dårligt, ærligt talt, og er väääldigt dyre!
Efter det første lag synes jeg det fungerer bedst med excentersliben (125mm) og 80 papirer af god kvalitet, hvor man skal være ret let på hånden, men man kan gå på et ret godt stykke tid og få det "jævnt" og glat.
Efter andet lag har jeg nu kun brugt håndslib med 120 og 180 papirer. Først de største åser og ujævnheder med 120, og derefter trukket let over hele væggen med 180.
Nu vil slutresultatet jo ikke afsløre sig, før jeg lægger sealer på, så de billeder må I vente på...
Kender så godt det du beskriver. At lægge mikrocement var det sværeste jeg har været med om håndværksmæssigt! Ville aldrig vælge mikrocement igen, suk..
Har anvendt DesignByCement, enkomponents, men kun på en køkkenbænk/både vandret/lodret. Var ikke så svært, men let at slibe igennem da laget er så tyndt. Overvejer nu at lægge det i et kælderbadeværelse, i type vådzone 2 på kun væg. Er diffusionsåbent, hvilket jeg har brug for så der er ikke så mange alternativer, muligvis Epodex uden finishlaget.
Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.