hahalj
Skal bygge skur ca. 6x2,4 meter, hvilken metode for at få op regelvæggene bør jeg vælge?

Fæste den øvre syllen i kantbalken, sømme vægskinnerne een efter een i den øvre syllen og lægge hammarbandet øverst efter det?

Eller skal jeg bygge væggene i komplette sektioner med øvre syll og hammarband liggende på gulvbjælkelaget og derefter rejse den op og fæste i kantbalken?

Fordele og ulemper ved det ene eller det andet?

Jeg kommer til at arbejde mest for mig selv, kan ikke regne med at have hjælp hele tiden.

Væggene kommer til at se ud noget i denne retning (lånt billede):

Trækonstruktion af et halvbygget skur med synlige vægstrukturer og en stige i baggrunden.

Jeg sømmer alting liggende for det er meget enklere. Så kan man bede om hjælp når du har sømmet langsiderne for at rejse disse. Kortsiden kan du klare selv hvis du ikke har en meget grov regelstamme.

hahalj
Det bliver 45*95 reglar. Hvor lange vægsektioner er rimeligt at lave? Har jo to vægge som bliver 6 meter lange, måske burde dele dem op i to dele?

6 meter synes jeg, at du skal bygge i en sektion. Jeg har bygget en sektion på 7 meter med 45*145, og den fungerede fint at løfte på plads. Vi var 3 personer, men den var også 4 meter høj.

hahalj
Ok :)
Hvis man som i eksemplet ovenfor har en døråbning på midten, er det ingen fordel at dele den væg op? Indbilder mig, at det bliver lidt svagt i døråbningen, når man skal rejse netop den væg?

Kan jo være problem at få fat i reglar som er 6 meter lange, så selvfølgelig kan du sammensætte den...

hahalj
Så sandt. Ja ja, bygger helt enkelt sektioner efter hvor lange reglar jeg får fat i. Godt!

hahalj sagde:
Ok :)
Om man som i eksemplet oven har en døråbning i midten, er det ingen fordel at dele den væg op? Jeg forestiller mig, at det bliver lidt svagt i døråbningen, når man skal rejse netop den væg?
Læg en hel sylla og skær den efterfølgende til døren, når væggen er rejst.

• Synes
hama65
  • Laddar…
Gør så meget som muligt liggende inkl. at sømme panelen. Så meget nemmere at arbejde på "gulvet" end at holde på med stiger og stilladser. Bliver det regn, er det nemt at trække en presenning over det hele. Søm alle sektioner færdige, inden du begynder oprejsningen. Sådan ville jeg gøre på mit næste byggeri.

• Synes
Joak
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.