Vi har en trappe i eg med 5 trin som skal slibes og olieres, har kigget på osmos hårdvoksolie med skridsikkert, men undrer mig om stødtrinene skal males hvide eller bruge osmo voks med hvidpigment, eller slet ikke og køre samme voks overalt?
Så er der vangerne som jeg også har spekulationer om, hvide eller voks?
Tanken er at trappen ikke skal blive for mørk, men have lidt mere liv i sig, derfor overvejelsen om det måske er nok med lidt hvidpigment i voksen?
Kigger man generelt på trapper på Googles billedsøgning, så er mange trapper i eg med hvide vangstykker. Så varierer det mellem at stødtrinene er i eg eller hvide.
Personligt foretrækker jeg, at kun trinnene er eg, og vangstykke og stødtrin er hvide. Så får man en lysere trappe!
Jo det ser ud til, at det er mest almindeligt med hvide stødtrin og vanger.
Hvordan gør man, når man skal slibe og male en trappe, der bruges hele dagen, tage et trin ad gangen og træde over det, man arbejder på, eller sende hele familien væk og lave hele trappen på én gang?
Kan du ikke tage trinene af? Så slipper du jo desuden for at male der, hvor der ikke skal være farve.
Ellers er det vel at prøve at tage hvert andet trin eller sådan, som du foreslog.
Svært at se, hvor stejl trappen er, men det kan måske lade sig gøre at lægge træplanker over hele trappen, som du kan gå på, mens det tørrer? Dvs. bygge op et stykke øverst, så trappen er fri under.
Sørg for at have en byggestøvsuger med pose, så du suger slibestøv væk med det samme. Jeg tog et trin ad gangen og lagde mælkepapir på, når det var slebet. Så blev det hvidpigmenteret voks fra Osmo på...
Vi solgte huset og flyttede ca. 6 måneder senere, men jeg har ikke hørt klager over, at noget skulle være slidt væk...
En opdatering efter et halvt år. Nu er trappen klar
Blev god og godkendt af familien, jeg sendte familien på lidt ferie, så jeg fik tid til at slibe og male.
Havde jeg vidst fra starten, at den gamle lak sad så hårdt og tilstoppede sandpapiret så hurtigt, så havde jeg nok aldrig startet ;-) blev ca. 15-20 timer på slibning og olie.
Før.
Slibning.
Flere lag lak.
Klar.
Blev Osmo hårdvoksolie med skridsikkerhed og hvid olie, tror den hedder sne.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.