Et spørgsmål til de vidende:
Tanken er at bygge en garage med et spænd på 8,3 meter, 15 graders taghældning. Er det tilstrækkeligt at bygge selvbærende fagværksspær med dimensionen 45x170 på over- og underarm, 45x145 på diagonalerne? Ellers ønskes meninger om, hvad der bør bruges... Tak!

Det er for svagt, men hvor svagt ved jeg ikke. Jeg har 45X195 og så har jeg 6 meters spændvidde med 27 graders hældning på mine

I
Afgørende for bæreevnen er, om det er et enkeltspændt tag (pulttag) eller sadeltag med hældning fra kip 14 grader til begge sider. Til pulttag anvendes bjælker på støtte, fagværk eller en form for kassebjælke e.l. Til sadeltag kan man anvende en fritbærende fagværkskonstruktion.

Du nævner intet om, hvor langt garagen skal være?

Hvis det ikke er for langt og enkeltspændt, foreslår jeg, at du i stedet lægger en bjælke 'på midten' og ordner 'tagkonstruktionen' som et bjælkelag. Det er den enkleste måde at ordne bæringen, selvom bjælken indskrænker lidt på højden i garagen.

Alternativet er at bygge bjælker med liv af 12-15 K-plywood og flanger af 28x70 eller 28x95 p.b.s. i over- og underkant. En sådan konstruktion bliver stærkere end et fagværk af den model, du beskriver. Lettere at lave, men lidt dyrere. 'Livet' behøver være maksimalt 60 cm højt, afhængigt af hvilken snezone du bygger i. Du kan også (i betragtning af at K-plywood ikke laves i længere længder end 3-3,5 meter) have brug for to til tre lag af sådanne for at kunne sammenføje dem. Og selvfølgelig kræver det masser af trælim imellem for at håndtere forskydningskræfterne.

Du (eller din konstruktør) finder alle nødvendige styrkeværdier og formler til beregning af sådanne bjælker i Boverkets Konstruktionsregler, afsnit 5.

Endnu tydeligere findes det illustreret i tidligere Svensk Byggnorm 1980 (1983:2), afsnit 27:333.

Er det et sadeltag, skal man regne nærmere på det og tage hensyn til snezone og vind, samt hvad du skal have på taget (plade, pap, btg. tegl). Også her kan man bygge tagkonstruktionen med liv af K-ply i stedet for fagværk. Men da kipshøjden bliver op mod en meter, er det ret meget K-ply, der skal bruges.

Tak, tak! Bliver lidt at tænke over! Målene på garagen bliver 8,3x6,5. Og ja, tanken er sadeltag med betonfliser... Skal straks tage et kig på konstruktionsreglerne!

45x195 K24 i overramme 45x145 K24 i underramme 45x120 K12 midterstolpe i mønning, kiler hvor over- og underramme mødes
så er det jo vigtigt at vælge de rigtige sømplader og sømme på det rette sted

AnnaMCJ sagde:
Tak, tak! Bliver lidt at tænke over! Målene på garagen bliver 8,3x6,5. Og ja, tanken er sadeltag med betontagsten... Skal straks kigge på konstruktionsreglerne!
Betontagsten er tungt, overvej om du ikke kan tænke dig et alternativ med plade i stedet. Udover at selve taget bliver lettere så forsvinder sneen bedre.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.