Nu er byggetilladelsen endelig gået igennem, og det er blevet tid til at tage fat på K-tegningerne. Min arkitekt har foreslået et mellembjælkelag i træ mellem kælderetagen og stueetagen i huset, men jeg er lidt i tvivl om dette. Jeg vil kun have kælder under en del af huset og have et snedkerværksted der. Pga. støjen føles det bedre med et beton- eller letbetonbjælkelag. Ulempen ved beton er selvfølgelig prisen.

Men hvor stor er egentlig merudgiften for betonbjælkelag (behøver ikke at være pladsstøbt) eller et i letbeton sammenlignet med et træbjælkelag?

• Synes
Pyroholic
  • Laddar…
Letbeton koster ca 400:-/m2 leveret, ej monteret. (Baseret på 100m2 bjælkelag, ekskl moms)

Er du sikker på, at det bliver mere stille med beton?
Det er jeg ikke....

Er det ikke det? Det har jeg altid taget for givet, men det er måske forkert... Med betongelementets større masse burde det vel være sværere for vibrationer at trænge igennem?

Nej. Lydisolering er meget komplekst. Selvfølgelig er der en tykkelse på bjælkelaget eller væggen, hvor massen er så stor, at lydbølger ikke kan sætte den i svingninger, men da taler vi kirkevægge. Et træbjælkelag kan uden tvivl være mere stille. Vi boede i en udlejningsejendom i Årsta tidligere, et hus bygget i tegl med betonbjælkelag og betoninderskillevægge. Noget mere lydhør skal man lede længe efter! Især mellem etagerne. Trinstøj hørtes ikke så godt, men stemmer, TV, radio (toiletbesøg..!) hørtes klokkeklart.

Som regel plejer man vel at sige, at man skal have isolering i forskellige densiteter for at fange støj i forskellige frekvensområder.

I huset vi bor i nu har vi 195mm ekofiber i mellem bjælkelaget. Her er det omvendt mod tidligere - trinstøj kan høres svagt (fruen går på hælene :) ) men ellers er det meget akustisk velisoleret...

Mineraluld virker sikkert lige så godt, hvis man ikke sparer og sætter en sølle 95mm plade ind, som mange hustillverkare synes at mene er tilstrækkelig - hvis de overhovedet sætter noget i. Jeg tror, at helopfyldning af bjælkelaget gør tricket, så man ikke får en klangkasse derinde.

Jeg stemmer for Lättbetongen i hvert fald, men det vidste du jo allerede K12! ;D

Var inde i et lättbetonghus i foråret, og det var stille som fanden rent ud sagt. Så jeg faldt som en fura for egenskaben.

Jep, jeg ved det... ::)

Mm, jeg tror, at letbetonen er mere støjsvag end almindelig, absolut. Den er jo betydeligt mere porøs og lettere, hvilket burde være en fordel akustisk set.
Min ven bygger et HH Celeronhus lige nu. Stammen vil være oppe om nogle uger, så der kommer en rapport derefter. :)

F
Hvad kan man regne med for omkostning for et traditionelt træbjælkelag?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.