Hej!

jeg skal indrette en loftsrum i et gammelt hus, det bjælkelag, der findes i dag, er 135*135 mm bjælker med alt mellem 800-1140 mm c/c. Jeg vil beholde det gamle bjælkelag, men lægge nyt imellem, så jeg kan rette op gulvet. Spændvidden er ca. 7600 mm. Kan jeg bruge 2 stk. 145*45 på 3800 mm med sømplade imellem, eller er 145 for spinkelt? Jeg vil ikke bygge gulvet op for meget, da forsvinder meget af rummet.

Jeg forstår ikke helt, vil du sammensætte to reglar ende mod ende ved hjælp af sømplade uden opbakning under samlingen? Det er ikke en god idé. Er det virkelig et spændvidde på næsten otte meter uden nogen opbakning undervejs?

Nopp! der er ingen understøtninger overhovedet på de 7600mm. Men kunne man ikke sømme 600mm laskar ovenpå sømpladen? Spændvidden er 7600mm mellem ydervæggene og de 145'ere jeg skal bruge er 3800mm.
Kunne man ikke slå 4 stk. 145'ere 3800mm sammen med forskudte samlinger, ganske vist så bliver de 45+45= 90mm men kan det ikke fungere?

Jo, med tilstrækkeligt forskudte samlinger går det. Men 600 millimeter rækker ikke langt, der bliver enorme kræfter på samlingen, hvis du vil have bjælkerne til at bære last. Skipp sømpladen og saml ende mod ende med en måske to meter lang list (eller mere) på hver side af samlingen.
Svært at forklare i tekst, men du har altså brug for to styk 45x145x3800 og to styk 45x145x2000 per bjælke.

Men 145 er ret lidt for en så stor spændvidde i hvilket tilfælde. Svajer de bjælker, der ligger der i dag, ikke?

de bjælker der ligger der i dag er typ 140*140mm så de svajer ikke. Tingen er den at jeg vil ikke op i 195mm eller 220mm for så stjæler de for meget af pladsen.

Mener du, at hvis du står på midten af de eksisterende bjælker og hopper eller gynger lidt, så svajer de ikke? For selvom bredden er 140, så er det højden, der er mest afgørende. Men selvfølgelig, så længe du ikke skal have keramik på gulvet, så er det jo bare et komfortspørgsmål.

Edit: Jeg tænkte lidt. Næsten otte meter er en virkelig lang spændvidde. Jeg tror, at du vil få en ordentlig svaj uanset hvad med 45x145, og jeg har svært ved at tro, at dit nuværende bjælkelag ikke svajer. Det er nok bedst, hvis en anden med erfaring inden for bjælkelag med den spændvidde udtaler sig her, så glem det meste af, hvad jeg har sagt.. :)

Jeg har omtrent samme dimension på mellemloftet, men 5,3 m spændvidde. Det svajer ganske meget, hopper man i rigtig takt, gynger gulvet voldsomt. Med 7,6 m spændvidde behøves nok stålbjælker, hvis man skal kunne undgå voldsom svaj uden at have højere bjælker.
Hans

Hvis det kun er for at rette op gulvet, er det oftest nemmest at sætte fast regler/bjælker på siden af de eksisterende. Skru eller spik!

Har også overvejet det, men eftersom det gamle bjælkelag har alt fra 600mm til 1400mm i c/c mål, er det ikke let at få gulvspånpladerne til at passe.. Fan! det ser ud til at være et umuligt tilfælde at reglar op med 145 eller. Hvis man bare kunne gøre en afveksling mellem det nye bjælkelag mod det gamle på en eller anden måde og så få en oplægning.

Du kan jo også kombinere begge metoderne.
Ret op med påsømning samt læg mellembjælker ind, hvor det er nødvendigt. Det bliver stærkt nok, hvis hoveddelen af bæringen går på de gamle bjælker - du skrev jo, at det var stærkt nok allerede, intesant.
Hvis du vil have en ekstra sikkerhed for, at belastningerne fordeles godt, kan du lægge plywood i stedet for gulvspån.

lillenp sagde:
Har også overvejet det, men eftersom det gamle bjælkelag har alt fra 600mm til 1400mm i c/c mål, så bliver det ikke let at få gulvspånpladerne til at passe.. Fanden! det virker som et umuligt tilfælde at lave regler op med 145'er. Hvis man bare kunne lave en afveksling mellem det nye bjælkelag mod det gamle på en eller anden måde og få en oplagring.
Altså, du kan garanteret få det til at holde med 45x145, men det vil blive gyngende. Ligesom dit nuværende bjælkelag må være, hvis du virkelig mærker efter. Så bæreevnen er et mindre problem, men at gulvet vil svaje, når nogen går der, er et større problem. At lave en afveksling i loftet på etagen nedenunder kan ikke være en mulighed..? Kan du leve med, at det svajer?

Altså det er super svært at fortælle, hvordan det ser ud uden billeder. Men jeg har nok fundet en løsning.

lillenp sagde:
Altså det er super svært at fortælle, hvordan det ser ud uden billeder. Men jeg har nok fundet en løsning.
Hvad er det for en løsning?

Ja du. Havde jeg kunnet vise det med billeder, så havde det været enklere. Men kort sagt så indebærer de gamle underliggarne i kombination med T-oplag af 95:or.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.