Hej
Jeg har et hus fra slutningen af 1800-tallet med en træstamme. Jeg skal nu stive mellemgulvet op for at kunne renovere et badeværelse, der ligger på anden sal i et kvistværelse. Mit spørgsmål til jer er, hvordan jeg skal løse forstærkningen af gulvet, da de gamle gulvbjælker ligger på et centerafstand (cc) mellem 80 og 90 cm, og spændvidden er ca. 5,2 m til en bærende væg på nederste etage. Ovenpå dette er der en væg, der deler kvistværelset fra det andet rum, som ifølge mine beregninger hviler på yder- og indervæggen på nederste etage samt på gulvbjælkerne. Hvordan skal jeg bære mig ad?
Indlægget kan fremstå meget svært læseligt, men jeg håber at få stablet en tråd på benene, så jeg kan rede det ud så meget jeg kan.
Jeg har et hus fra slutningen af 1800-tallet med en træstamme. Jeg skal nu stive mellemgulvet op for at kunne renovere et badeværelse, der ligger på anden sal i et kvistværelse. Mit spørgsmål til jer er, hvordan jeg skal løse forstærkningen af gulvet, da de gamle gulvbjælker ligger på et centerafstand (cc) mellem 80 og 90 cm, og spændvidden er ca. 5,2 m til en bærende væg på nederste etage. Ovenpå dette er der en væg, der deler kvistværelset fra det andet rum, som ifølge mine beregninger hviler på yder- og indervæggen på nederste etage samt på gulvbjælkerne. Hvordan skal jeg bære mig ad?
Indlægget kan fremstå meget svært læseligt, men jeg håber at få stablet en tråd på benene, så jeg kan rede det ud så meget jeg kan.
Nogen der ved eller kan rådgive mig i denne sag
Vær venlig, er der virkelig ingen der kan hjælpe mig..
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Er gulvet svajende?
I så fald burde de måske supplere med nye reglar mellem de eksisterende gulvbjælker.
et par råd i forbifarten, uden at have særligt meget info.
1. Smid badekarret ud, og nøjes med bruser, så sparer du 400 - 500 kilo belastning på bjælkelaget.
2. Glem tanken om fliser og klinker. Plastmåtter er fleksible og passer bedre i gamle trækonstruktioner.
I så fald burde de måske supplere med nye reglar mellem de eksisterende gulvbjælker.
et par råd i forbifarten, uden at have særligt meget info.
1. Smid badekarret ud, og nøjes med bruser, så sparer du 400 - 500 kilo belastning på bjælkelaget.
2. Glem tanken om fliser og klinker. Plastmåtter er fleksible og passer bedre i gamle trækonstruktioner.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Hej
Undskyld at jeg er så ivrig, men står lige nu med hammeren i hånden og tænkte slå et søm i om ca. to uger..
Jeg må starte med at takke for de tips, der er kommet ind. Da jeg er utålmodig af natur (som I måske har bemærket) så ringede jeg til en bygningsingeniør for at høre, hvad jeg skulle gøre, så der er vel den del løst. Han sagde, at jeg skulle komme ned til cc 400-450, for derefter at krydsafstive alt med et mellemrum på ca. 1500mm per række..
Det lyder jo stabilt, når man har skrue-limet 22mm spån ovenpå, eller hvad tror I?
Men nu dukker det næste spørgsmål op efter samtale med flisemureren, 500kg flydespartel på de 9kvm badeværelse, jeg har tænkt at bygge, klarer 8-9 tommers bjælker plus de ekstra 45*170 bjælker, som jeg tilføjer ekstra?
Undskyld at jeg er så ivrig, men står lige nu med hammeren i hånden og tænkte slå et søm i om ca. to uger..
Jeg må starte med at takke for de tips, der er kommet ind. Da jeg er utålmodig af natur (som I måske har bemærket) så ringede jeg til en bygningsingeniør for at høre, hvad jeg skulle gøre, så der er vel den del løst. Han sagde, at jeg skulle komme ned til cc 400-450, for derefter at krydsafstive alt med et mellemrum på ca. 1500mm per række..
Det lyder jo stabilt, når man har skrue-limet 22mm spån ovenpå, eller hvad tror I?
Men nu dukker det næste spørgsmål op efter samtale med flisemureren, 500kg flydespartel på de 9kvm badeværelse, jeg har tænkt at bygge, klarer 8-9 tommers bjælker plus de ekstra 45*170 bjælker, som jeg tilføjer ekstra?
Altvidende
· Stockholm
· 1 831 indlæg
500 kg er ca. 55 kg per kvadrat. Det skal ikke være noget problem.
Når man tænker efter så er det jo ikke så meget.. Ja så er det vel bare at komme i gang da.. Er der nogen der ved om man skal have plastik på varme siden i et badeværelse eller ikke, har læst i sikkert vand og bkr men kan ikke finde noget om dette..
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Ingen plastik som dampbarriere i badeværelsesvæggen.
Du har jo allerede en tæt membran bagved fliserne.
Men jeg vil gentage, til det trættende:
http://www.byggahus.se/forum/byggma...02-mellanbjalklag.html?perpage=15#post2172040
Du har jo allerede en tæt membran bagved fliserne.
Men jeg vil gentage, til det trættende:
http://www.byggahus.se/forum/byggma...02-mellanbjalklag.html?perpage=15#post2172040
Forstår på dig, at fliser og klinker ikke er noget, du kan lide i gamle træhuse, men så længe man får et gulv, der er stærkt og stift, burde tingene jo ikke revne. Og hvad angår væggene, så er de jo af over 120-30 år gammelt tørt tømmer, så bevægelserne burde være mindre end i et nybygget hus. Siger ikke, at jeg skal have hverken fliser eller klinker, men det er godt med Input.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Jeg har også boet i et tømmerhus, sandsynligvis fra 1820 - 1840.
Når det blæste og stormbygerne fejede gennem byen, rystede huset, så man næsten faldt omkuld.
Så jo, gamle tømmerhuse bevæger sig nok en hel del.
Men men, hver sin smag
Når det blæste og stormbygerne fejede gennem byen, rystede huset, så man næsten faldt omkuld.
Så jo, gamle tømmerhuse bevæger sig nok en hel del.
Men men, hver sin smag
Ja jeg skal ikke sige, at jeg hverken kan alt eller sådan, men min opfattelse af ting her i livet er, at hvis man vil have noget, burde det kunne lade sig gøre på den ene eller anden måde. Men hvis man planlægger at have tæppe på gulvet og fliser på væggene, hvordan skal man så bygge væggen op, som man fliser? Er det nok med 45*45 mod tømmermuren, som man kiler på de steder, hvor tømmeret buer, for derefter at skrue på 15mm plade+vådgips?
Eller skal man have en anden dimension på lægterne for at gøre det hele mere stift?
Eller skal man have en anden dimension på lægterne for at gøre det hele mere stift?
Nogen?