Hvis man vil bygge et hus med to lejligheder, en nedenunder og en ovenpå (ligesom en lade), hvad bør etagedækket være lavet af for at maksimalt dæmpe trin- og støj? Og hvor meget dyrere kan det blive?
Det handler om ca. 160 kvm nedenunder og 120 ovenpå.

Helst skal det være betonbjælkelag, men det er vel ikke realistisk. Et lejlighedsskiljende bjælkelag som er dæmpet både hvad angår luftlyd og trinlyd, tager frem for alt mere plads i højden. Enkelt udtrykt behøver du bygge to bjælkelag som er skilt fra hinanden.

J justusandersson sagde:
Helst skal det være betonbjælkelag, men det er vel ikke realistisk. Et lejlighedsskelbjælkelag, som er dæmpet både når det gælder luftlyd og trinlyd, tager først og fremmest mere plads på højden. Enkelt sagt, skal du bygge to bjælkelag, som er adskilt fra hinanden.
Hvorfor er betonbjælkelag urealistisk? Jeg kan intet om dette for nuværende. Undrer.

Jeg måske misforstod dig, da du skrev "typ ladugård"?

J justusandersson sagde:
Jeg misforstod dig måske, da du skrev "typ ladugård"?
Min fejl.

1.5 plans hus. Helt lige. 21x11m.

Betonbjælkelag forudsætter en eller anden form for murede vægge i stueetagen. Findes bygningen i virkeligheden?

• Synes
tomson
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Betonbjælkelag forudsætter en form for murede vægge i stueetagen. Findes bygningen i virkeligheden?
Ingenting findes. Bare en idé. Jeg er dog begyndt at tegne på denne. Udgangspunktet er Ytong 300/480mm.

Med letbetonvægge går det godt at støbe en betonhvælving. Det var ret almindeligt i 1950'erne. 11 m er en ret solid spændvidde, der skal tackles på en systematisk måde.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.