hej jeg har købt et påbegyndt husbyggeri i letbeton (Ytong), den tidligere ejer havde ingen planer om at have en overetage, men det har jeg.
Min overvejelse er, hvordan jeg skal fastgøre mellemspærret i træ mod ytongen uden at det skal blive et problem.
Min overvejelse er, hvordan jeg skal fastgøre mellemspærret i træ mod ytongen uden at det skal blive et problem.
"Bør" jo være en lignende fremgangsmåde som et mellemdæk af træ på Leca. Sådan gjorde jeg.
* Leca væg
* Støbt armeret ringbjælke
* Sillpap
* Nedre syll fastgjort med sømplug
* Kantbjælke af 2 stk skrue- og limmede 45x220
* Gulvregler fastgjort med balksko i kantbjælken. For at undgå at bekymre mig om ekstra bjælker over vinduer og døråbninger i leca væggen. (Deraf min dobbelte kantbjælke. Tænk bærelinje/hammerbånd over åbning.)
* Øvre syll
Et tip. Træk en stribe af diffusionsspærren op nedefra, inden du begynder med gulvbjælkerne. Så sparer du et par dage med at klippe og klistre rundt om gulvbjælkerne.
Tip 2: Tjek om du virkelig bare kan smide en etage til op sådan uden videre. Sålens hullff mm mm mm.
* Leca væg
* Støbt armeret ringbjælke
* Sillpap
* Nedre syll fastgjort med sømplug
* Kantbjælke af 2 stk skrue- og limmede 45x220
* Gulvregler fastgjort med balksko i kantbjælken. For at undgå at bekymre mig om ekstra bjælker over vinduer og døråbninger i leca væggen. (Deraf min dobbelte kantbjælke. Tænk bærelinje/hammerbånd over åbning.)
* Øvre syll
Et tip. Træk en stribe af diffusionsspærren op nedefra, inden du begynder med gulvbjælkerne. Så sparer du et par dage med at klippe og klistre rundt om gulvbjælkerne.
Tip 2: Tjek om du virkelig bare kan smide en etage til op sådan uden videre. Sålens hullff mm mm mm.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Træbjælkelag bør forankres i letbetonen gennem indmurede ankerjern, også på gavlsiderne. Dette kan kræve, at du murer på et skift. En ringarmering mellem øverste og næstøverste skift som TotalControl foreslår er også passende, men burde egentlig allerede være på plads. Massive vægge af letbeton ligesom lecasten skal ikke have nogen diffusionsspærre på indersiden.
Letbeton er ikke et entydigt defineret produkt, men findes i flere varianter med bl.a. forskellige styrkeegenskaber. Jeg ville ikke give mig i kast med et sådant projekt uden først at konsultere en kompetent konstruktør. Naturligvis skal man også kontrollere funderingens kapacitet som TotalControl påpeger.
Letbeton er ikke et entydigt defineret produkt, men findes i flere varianter med bl.a. forskellige styrkeegenskaber. Jeg ville ikke give mig i kast med et sådant projekt uden først at konsultere en kompetent konstruktør. Naturligvis skal man også kontrollere funderingens kapacitet som TotalControl påpeger.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis vi taler om rigtige stenhuse, dvs. sådanne der har massive murede ydervægge, bygges der vel ikke så mange i dag. Den håndværkskundskab, som en murer havde før, findes næsten ikke i dag. I hvert fald ikke i Sverige. Væggene i et stenhus, uanset om man bruger tegl, lecasten eller letbeton, skal have en trykstyrke, der klarer de vertikale belastninger, der opstår, hvilket nok er det mindste problem. Derudover skal muringen udføres, så konstruktionen bliver stabil og tåler vindbelastninger fra siden og ikke bøjer ud, når belastningen på tag og øvre bjælkelag øges. Dette gøres primært gennem indmurede armeringsjern og bindere. Egenvægten på en muret væg, der er flere etager høj, er ret stor, hvilket man skal tage hensyn til, når man udformer fundamentet.
Det er lidt synd, at vi er så fokuseret på træhuse i Sverige, da et muret hus kan få et meget bedre indeklima med bl.a. færre fugtproblemer.
Det er lidt synd, at vi er så fokuseret på træhuse i Sverige, da et muret hus kan få et meget bedre indeklima med bl.a. færre fugtproblemer.
Klik her for at svare