P
Hej,

Vi står i startgropen for at bygge til og er nu begyndt at tænke over, hvordan det skal se ud, inden vi involverer arkitekt og konstruktør for at komme med nye idéer ;)

Det bliver en betonplade 9*6 m på stabilt fjeld/moræne. Kælder med lecablokke, mellemetage og overetage (1,5 plan). Et problem vi har, er at vi gerne vil gøre kælderdelen til bolig og så er der krav på 2,4 (2,3 m fungerer også?) loftshøjde. I dag har vi 2,12 m i den eksisterende kælder samt 0,48 cm mellemlag. For ikke at få en højere gulv i den nye del på mellemetagen, skal vi "tjene" 18-28 cm plus minimum 4 cm for gulvafløb til bruseren (faldledning 2 m plus en cm fald mod afløb plus en cm fix og klinker). Det eneste vi kan tjene er mellemlaget alternativt at hæve gulvet i bruseren for at få selvfald til det gamle hus 110-ledning i vaskerummet.

48 cm mellemlag er:

1,5 cm parket
0,5 cm underlagsfoam
2,2 cm gulvspånplade
39 cm bjælker
2,2 cm bærelekt for kælderloft
1,3 cm gips

7,7 cm kan jeg ikke spare noget på således i den nye del. Så er der 40 cm tilbage. Jeg behøver at spare 18+4=22 cm (hvis kravet er 230 cm) alternativt 28+4=32 cm (hvis kravet er 240 cm).

Jeg indser, at 7 cm (39-32 cm) bjælker er umuligt, og at jeg ved krav på loftshøjde 240 cm må hæve bruserens gulvafløb lidt...

Men HEB-bjælker i mellemlaget i hele kælderen? Maks spændvidde 4 m. Last to etager (2 kN/m2), gennemgående bærende vægge gennem bygningen (45*120), snekzone 2,5. Ydervægge 45*195+45*45.

Alle idéer, tanker og tips modtages TAKNEMMELIGT!

MvH Joakim

Ville det ikke være lettere at sænke grundlæggelsesniveauet og have det nye kældergulv lavere end det gamle? Eller medfører det andre problemer for dig?

P
GoC GoC sagde:
Vore vel lettere at sænke fundamentniveauet og have det nye kældergulv lavere end det gamle. Eller har du andre problemer med det?
Ja, så skal jeg pumpe brusevandet til en passende punkt. Køkkenafløbet og toilettet (vægophængt) i kælderen kan løses lettere.

Så helst vil jeg løse problemet med mindre højde på mellemetagebjælken og måske hæve brusegulvet lidt samt gerne have 230 cm loftshøjde.

Senest redigeret af en moderator:
Har bjælkerne til mellembjælkelaget 6 m spændvidde? Hvilke dimensioner, c/c mm, har du beregnet på?

Findes der behov for 2.4m? Vi har 2.2 og det fungerer at bo i.

Præfabrikeret spændarméreret betonbjælkelag.
Og så lægger du afløb i loftet i kælderen i stedet for i bjælkelaget.

P
J justusandersson sagde:
Har bjælkerne til mellemlaget 6 m spændvidde? Hvilke dimensioner, c/c mm, har du regnet på?
Hele tilbygningen bliver 6*9 m, så fri spændvidde udenfor lecablok i kælderen er således 5,5 m minimum.

CC600 tænkte jeg generelt men CC300 ved toilet på mellemniveauet.

Samme sag på mellemlag nr 2, men der reglerne er 19 cm, så fri spændvidde maksimum 5,62 m.

En ting jeg forsøger at få til er dog indlæg med bærende væg hele vejen ned fra kælderen. Men spisestuen bliver stor og åben på mellemniveauet og ovenpå et stort master bedroom.

Har fundet til kælderlag:
* Limtræsbjælke 90*225 minimum men 115*225 bedre. Dette giver minimalt med plads til selvfaldsløsning i kælderen. CC600 giver 15 stk, ca. 20.000 kr. Usikker lyddæmpning.
* Prefab hulplade i beton 200 mm, fri spændvidde 6 m. Sikkert dyrt...
* Leca letbetonlag, 200 mm, fri spændvidde kun 5,38 m (behøves 5,5 hvis vi ikke skal skyde væggen ind 12 cm hvilket føles lidt unødvendigt). Usikker pris men god brandsikring og lyddæmpning. Ingen gulvplade behøves og puds på undersiden sparer ca. 5 cm i forhold til tilsvarende konstruktion.
* Stålbjælke, HEA 180, stærkt, 15 stk 6 m giver en pris på ca. 20.000 kr. Skal males med brandskyddsskum.

På mellemlag mellem mellemniveau til ovenpå fungerer stålbjælke HEA180 alt. limtræsbjælke 115*225 alene (lag i dag ca. 25 cm). Så omkring 20.000 kr uanset.

Tagbjælker af limtræ med længdegående placering, 5 stk 115*315 *9000. Pris ca. 15.000 kr. Så 45*220 på det for at få meget isolering i taget (500 mm) og ru brædder.

Så langt jeg har tænkt nu.

P
L largab sagde:
Findes behov af 2.4m? Vi har 2.2 og det fungerer at bo i.
Ifølge PBL kræves 2,3 m (står 2,4 m på kommunens hjemmeside for permanent bolig) for kælder/souterrain, hvilket jeg håber gælder. 2,4 m så er det pumpe udvendigt, der gælder :(

P
GoC GoC sagde:
Prefab spændarmeret betonbjælkelag.
Og så lægger du afløb i loftet i kælderen i stedet for i bjælkelaget
Det er bruseren i kælderen i nybyggeriet, der skaber problemerne, ikke fra mellemetagen og ovenpå. Tilslutningen til eksisterende afløb, der ligger under gulvet i den eksisterende kælder med 2,1 m loftshøjde :(

Forskellen 2,1 mod 2,3 plus fald i bruseren, fix+fliser+fald på den nye ledning 3 m er det, der desværre skal "indhentes".

Et helt tilsvarende alternativ til limträ 115x225 er limträ 215x180. Noget dyrere pga den ugunstige relation mellem bredde og højde, men alligevel meget billigere end stål. Jeg har ikke regnet på belastningerne, men fungerer sikkert med c/c 600 mm. Lyddæmpning kan ikke være noget større problem i det tilfælde.

• Synes
Anonymiserad 184001
  • Laddar…
P
Nogle hurtigt skitser. Som I kan se, er gennemgående bærende vægge ned til kælderen svært :( Men tilstrækkeligt stive mellemdæk skal jo fikse det.

• En handtegnet kælderplan med ruminddeling, mål og bærende vægge. Noter om konstruktioner nævnt i de forskellige områder og deres dimensioner.
  • Håndtegnet skitse af husplan, viser ny og gammel del med rumopdeling, mål og bærende vægge til klder. Noter om bjælkelag og afstande.
  • Skitse af en plantegning til etage to, med markeret master bedroom, wc og anden soveværelse. Noter om bærende vægge og nye og gamle sektioner.
Det er jo et ret almindeligt problem ved tilbygninger, vanskeligheden ved at skabe gennemgående bærende vægge. Dette er en mere elegant løsning. Gulvspånpladen skal skrues og limes for at holde svigten under kontrol.

P
J justusandersson sagde:
Det er jo et ganske almindeligt problem ved tilbygninger, vanskeligheden ved at opnå gennemgående bærende vægge. Dette er en mere elegant løsning. Gulvspånpladen skal skrues og limes for at holde svajet under kontrol.
Hvis man i stedet bruger HEA180, er omkostningen tilsvarende, men det burde vel også blive stivere? Det eneste problem er vel lyd, der forplanter sig, samt brandsikring. HEB virker til at være lidt for dyrt.

P
GoC GoC sagde:
Du "tjener" nærmere 30 cm med prefab betonbjælker
[link]
Finder kun en på 185 mm hvilket er 40 mm bedre end limtræ (115*225)? Beton er jo super hvad angår brandsikring men lyd forplanter sig hurtigt :( Kravet fra fruen for at leje lejligheden ud er, at det skal være godt lydisoleret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.