Jeg overvejede at sænke loftet i stuen for at få plads til spots og højttalere. Dels tænkte jeg at lave en kasse, der går rundt i hele rummet, og som er ca. 30 cm bred x 11 cm høj. Denne havde jeg tænkt at bygge i MDF.

Men jeg tænkte også at sænke en større del af loftet, som kommer fra gangen. Eftersom jeg har sænket loftet i gangen med spots og højttalere, kan det være pænt at fortsætte denne sænkning et stykke ind i stuen. Denne kasse vil blive betydeligt større, ca. 1,8 m bred 4 m lang og 11 cm høj.

Hvordan skal jeg bygge denne kasse? Jeg er begyndt at liste med 45x45, som jeg bygger ned med afstandsstykker til ca. 11 cm. Men hvad skal jeg beklæde den med? MDF? Gips? Hvordan skal jeg fastgøre listerne. Det lader til, at de lister, jeg har sat op, sidder stabilt med 5x8 skruer og røde plugs. Er det nok? Hvor tæt skal de tværgående lister sidde? cc30 eller cc60?

Jeg har skåret en 1 cm MDF plade i 11 cm ribber, som jeg tænkte at bruge som "sarg". Skal jeg købe mere MDF og også beklæde resten med det? Hvordan får jeg lavet samlinger, kanter og hjørner?

Det blev vist mange spørgsmål, men al hjælp modtages!!

For at tydeliggøre mit spørgsmål:

Kan man få "perfekte" samlinger, hvis man bruger mdf-plade 10 mm? Kan man lime i samlingerne?

Da jeg brugte gips i entreen, så jeg tendenser til revnedannelse mellem gipspladerne.

Jeg havde brugt gips for enkelhedens skyld. Brugte du skarvremsor, da du spartlede? ellers er det derfor det revner i efterhand

Til at begynde med brugte jeg ingen strimler. Så revnede samlingen.

Jeg sleb samlingerne ned bagefter og brugte samlingsstrimler. Jeg fik alle samlinger undtagen en til at blive gode.

Det jeg tænkte på er, om det er nemmere at få hjørnerne til at sidde, hvis man bruger MDF. Så kan man jo lime og pudse, og så har man skarpe hjørner?

Hvis man skulle bruge gips, skal man vel bruge en hjørneliste?

Jeg ville nok køre med MDF, lim og sømpistol med 30 el. 50mm søm. så holder det og bliver nemt at få til at se pænt ud.

// Per

Jeg tror nok, at det er det bedste. Det bliver nemt at få fine hjørner!

Det eneste, som jeg er tvivlsom omkring, er, hvordan man skal få de lange samlinger midt på taget, hvor to MDF-plader mødes.

Hvordan gør man der? Sørger man for at have en underliggende regel og dernæst spartler eventuelle ujævnheder? Har man brug for glasfiberbånd?

Nogen, der har erfaring med at bygge så store tagkasser? 4mx2mx11cm??

brug gips og derefter tage microlit på.,
revner ALDRIG
med venlig hilsen
snickar estwing

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.