Y
Nej men nye el-dåser, åbnet for at tjekke fugtskader og diverse andet. Maling/sparkel osv er allerede indkøbt.

Læste lige, at krydsfiner var det værste mod lyd, spånplade var bedre, mdf osb var midt imellem..

Det materiale, der er bedst, er egentlig spånplader, da disse har en selvresonans, der ligger lavt omkring 40hz, hvis jeg husker rigtigt, så denne dæmper godt og er desuden ret billig. er dog ikke 10mm...

Krydsfiner m.m. ville jeg ikke anbefale, da selvresonansen ligger meget højere, tror omkring 400hz det gør, at du får mislyde ret let.

OSB er et mellemstadie mellem spån og krydsfiner, så har du MDF, men også den er lidt for blød og har en højere resonans end spån har, den skal stives mere af for at være stum...
Undrer hvordan værdierne bliver, hvis man blander tynd krydsfiner og tynd gips..

Gips er på en måde tørret og slebet spartelmasse, der er klar til tapetsering eller maling.

Har man en masse forskellige plader, lidt skævt i samlingerne, så sætter man gips over hele skidtet.

Men nu er jeg måske for ung, bare 52

Protte

Y
Venligst respekter, at det ikke er en mulighed at lægge nye skiver oven på de gamle.

Spørgsmålet er, hvilket materiale der er bedst at bruge, hvis man skal have maks 10mm tykkelse.

Skal ringe til gipsfabrikken og spørge dem igen, om man ikke kan grundmale udegipsen og sætte den indendørs alligevel, så bliver alle glade senere..

Sagde de hvorfor det ikke var anbefalelsesværdigt at bruge den gips indendørs?

• Synes
Tieva
  • Laddar…
Udegips ville jeg i hvert fald have tjekket op. Den er nok sandsynligvis meget hårdere - men det kan du måske leve med.
MDF lyder tosset.
Plywood er jo ret dyrt, men hvis det er mindre mængder, så..
Dog kan du som sagt få problemer, hvis du blander materialer.

Findes der ikke spån i 10mm da?

Ellers synes jeg også, at 4mm krydsfiner + 6mm renoveringsgips lyder som en ret ok kombination.
Ikke fordi du kan skrue ting direkte i 4mm krydsfiner måske, men så må du bore og plugge som alle os andre, der kun har gips (ikke mit valg ikke at sætte træ bagved i mit hus desværre)...

/K

Y
Danne031 sagde:
Sagde de hvorfor det ikke var anbefalet at bruge den gips indenfor?
Njae ikke direkte. Jeg stillede spørgsmål om pladen ville lugte mærkeligt og om det var muligt at male den. Han turde ikke svare på duften og gættede dog på, at jeg kunne male den og have den indenfor. Men han lød meget usikker. Synd de har ferie, ellers havde jeg bedt om at tale med en tekniker.

Y
10mm spån findes. og spån var det, der håndterede lyd bedst desuden, men spånplader - er de ikke lidt vel bløde i sig? tør vel ikke montere noget på sådanne?

hvilken plade du har på væggen spiller jo ingen større rolle mod lyd og støj...det er jo det du har mellem væggene, der dæmper mod støj dvs mængden af isolering....som sagt hvis du blander plader, så kommer du til at leve med grimme revner på væggene, og det ville jeg se som spildt.....men smag og behag...
/
M

Yrrol sagde:
10mm spån finns. og spån var det, der håndterede lyd bedst desuden, men spånplader - er de ikke lidt for bløde i sig selv? tør vel ikke montere noget på sådanne?
Spånplader fungerer udmærket til montage.
Jeg har iof 12mm sådan nogle i mit sommerhus, men alligevel - 2mm burde ikke gøre en verden af forskel

/K

Y
trojlee sagde:
hvilken plade du har på væggen spiller jo ingen større rolle mod lyd og støj...det er jo det du har mellem væggene som dæmper mod støj dvs mængden af isolering....som sagt hvis du
blander plader så kommer du til at leve med grimme revner på væggene, og det ville jeg se som spildt.....men smag er som bagen...
/
M
Bliver der en kemisk reaktion, hvis jeg har to forskellige slags plader?

Synes ikke, at der er sket noget bemærkelsesværdigt med tapeterne andet end at de er blevet ældre her, selvom de er på masonit. Alligevel har huset stået periodisk helt koldt om vinteren osv., så varmen har skiftet mere end for andre.

forskellige materialer bevæger sig forskelligt ganske enkelt. så kan du få revner.

• Synes
Folsn
  • Laddar…
Y
Gah, bliver deprimeret. Købte 7 spånplader og efter det dukkede der op kommentarer om, at det var det dårligst holdbare og heller ikke havde nogen betydning lydmæssigt.

Krydsfiner, masonit, spån eller 9,5mm udendørsgips.... hvad gør jeg... jeg er ligeglad med prisen på disse 6-7 plader bare det bliver godt. masoniten ser så beskadiget ud der, hvor man har kørt søm ind. gips skal jo plugs og alt muligt... krydsfiner er vel det, der håndterer skruet og andet bedst, men hvad ville ulempen være ved krydsfiner?

Men Yrrol, nu må du tage dig lidt sammen. Du har fået alle tænkelige alternativer beskrevet her i tråden, og jeg tror også, at det er ret indlysende, at hvis du vil lave en god løsning, så skal du have gips som overflade. Du fandt også en løsning med gips som overflade, der ikke byggede mere, end der fungerede hos dig (gips+plyfa). Nu ville du ikke gøre det på den måde, men valgte spån i stedet. Det vil sikkert også virke, men siden årtier tilbage er det ikke længere et produkt, man normalt bruger til at male eller tapetsere på. At det KAN lade sig gøre at bruge spån, det ved vi, siden man har gjort det tidligere. Bliver det godt? Det bliver måske tilstrækkeligt godt.

Hvad angår lyd, så er det blevet diskuteret i mange andre tråde. Jeg husker, at rummene i væggen fyldes til mindst en tredjedel for at mindske resonanserne, derefter er det kun massen på væggen, der gælder, dvs. dobbeltgips... Eftersom det ikke er et alternativ: Lad ikke væggen være tom, fyld med isolering, du vil ikke mærke nogen nævneværdig forskel mellem forskellige pladealternativer.

Y
jajo, jeg ved at jeg er veligen. Det var snedkeren, der blev frustreret over, at jeg ikke havde købt materialer, så han tog med mig og tog det billigste hjem, så der skete noget. Nu, en weekend senere og en EX kæreste rigere, så bliver jeg jo splittet... Det er brændt ind i sindet, at folk har skrevet, at krydsfiner splinter mindre, men så har jeg set bygge billeder, hvor de bruger krydsfinér, men hvad jeg ikke så, var om de lagde noget udenpå som trin 2...

Får anbefalinger som så bliver trukket tilbage, så jeg bliver godt stresset… bedst ville være masonit, så jeg slap for at bekymre mig, så alt bliver det samme hele vejen rundt, men det er besværligt at få plader hjem, den eneste sælger har lukket for ferie.

Ingen bruger plyfa som vægmateriale, hvis der skal tapetseres eller males på.
Hvad siger tømreren du bør bruge?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.