Jeg ville heller ikke bruge gips, jeg kan ikke lide lugten i "gipsede" rum. Mdf fungerer faktisk ganske udmærket, dog er det måske lidt for dyrt...

Smedson sagde:
Jeg ville heller ikke bruge gips, kan ikke lide lugten, der kommer i "gipsede" rum. Mdf fungerer faktisk ganske udmærket, dog lidt for dyrt måske....
Man byder ikke en alko på sprut, giver ikke en pistol til en morder, man tisser ikke i modvind, byder ikke bjørne på mad ved skovhytten OG MAN GIVER IKKE YRROL FLERE ALTERNATIVER! :wow:

Y
Snedkeren siger, at de for nylig leverede en villavogn, som de byggede indersiden af med spånplader, spartel og alt holdt hele turen trods løft med kraner osv. under leveringen... så han var generelt irriteret over, at jeg overhovedet overvejede at betale 3-4 gange mere for andre plader, og han frygtede, at jeg ville vælge 2 lag med krydsfiner+gips, hehe

så at bruge gips på en enkelte plade hjælper jo ikke helheden, når de resterende plader alligevel er træ

Senest redigeret:
Yrrol, stop med at sidde ved computeren, gå og sæt de der plader op nu. Det vil blive godt. Ret godt i det mindste....;)d^_^b

Yrrol sagde:
sen har jag set byggbilder hvor de bruger plyfa, men hvad jeg ikke så var om de lagde noget udenpå derefter som trin 2...
De satte gips udenpå, det kan jeg garantere med 84956% sikkerhed.

Y
Har nu fået monteret 1½ plade til den ene væg omkring det nye vindue, og det føles ikke godt overhovedet. Dels var 10mm tykkelsen lidt for meget. Dels kan jeg ikke slippe tanken om, at folk mener, at spån er dårligt, da det brænder let, og man kan ikke montere noget på det. hehe

Overvejer at købe ind plyfa til de andre vægge i hvert fald, at få tag på den 9,5mm udendørs gipsen er nok besværligt under ferietiden og ville være en chance, som sandsynligvis ville mislykkes alligevel.

Yrrol sagde:
Har nu fået monteret 1½ plade på den ene væg omkring det nye vindue, og det føles ikke godt overhovedet. Dels var 10mm tykkelsen lidt for meget. Dels kan jeg ikke slippe tanken om, at folk siger, at spån er dårligt, fordi det brænder let, og man kan ikke montere noget på det. hehe

Overvejer at købe ind plyfa til de andre vægge i hvert fald, at få fat i den 9,5mm udendørs gipsen er nok bøvlet i ferietiden og ville være en chance, der sandsynligvis ville mislykkes alligevel..
Hvad er der galt med OSB + almindelig GNE13?

Bare at arrangere en gipsløsning mao, som ikke brænder så let..
:)

Y
*Altså nu bliver jeg frustreret* Det går jo ikke at føre en træplade-diskussion med jer. Uanset hvor tydeligt jeg siger, at det kun er træ, der er en mulighed pga. tykkelsen, så kommer der alligevel masser af svar, som ignorerer dette og mener, at jeg skal have en eller to plader med 13 mm gips, selvom de resterende plader er 9 mm.

Jeg kan ikke udskifte 110 kvadratmeter vægareal, når jeg egentlig har brug for at erstatte 5 plader... Jeg har ingen glæde af gipsens overflade på enkelte plader, når resten er træ - som har fungeret fint indtil nu.

Så, jeg har brug for 9-9,5 mm træplader, som ikke er dårligere end den trofaste masonite har været. Kunnet banke og rive i disse til forskel fra spånpladen, der flækkede i stykker, da jeg pillede lidt på rester.

MDF virkede så himla finmalet og gav mig indtrykket af at være let at ødelægge.

OSB har jeg ikke set og rørt ved, men ifølge butikken så
... Anvendelsesområde Væg-, loft- og gulvkonstruktioner indendørs.
hvilket lød lovende, desværre har de kun 11 mm hjemme, men måske kan man panikbestille noget tyndere... Overfladen ser jo ikke ud til at være nem at arbejde med, og jeg vil huske, at maleren blev forskrækket, da OSB blev nævnt.

Krydsfiner findes jo i ret mange forskellige sorter føles det som, så noget bør jo fungere...

udendørsgipsen kan jeg ikke få fat i nu, når forhandleren har ferielukket

at have to supertynde plader, bare for at få en symbolsk træoverflade, som ikke kan bære meget, og en gipsoverflade, som alligevel ikke er til større glæde, da resten er træ... mere materiale at købe ind, mere pusleri at montere... næ...ø...

Men, nu skal jeg sove, så må jeg se, hvor mange hadeindlæg der venter mig i morgen, hehe

Læg af, sælg, træk netværkskablet ud, brænd lortet, flyt til en halmhytte på Bahamas.
Stop med at tracke os andre.

Gips som gips, enten masser af gipsspartel eller gips udenpå hvad som helst under.

Protte, bygger nu med krydsfiner + gips (tidligere var det board bag gipsen)

Y
Satte mig lige og testede hvilket trin på skruemaskinen jeg kunne bruge, når man skruede skruer i de forskellige plader.
Først skruede jeg skruen, så hovedet lå mod pladen og begyndte at testskrue trin for trin. (gjorde det flere gange for at bekræfte.)(gipsskrue)

10mm Spånpladen, tålte ikke engang trin 1 før den spandt frit.
8mm MDF-pladen, tålte trin 5 før den spandt frit.
9,2-9,8mm(husker ikke) masoniten, tålte trin 8-10 før den spandt frit.

Hvad disse trin betyder på denne Makita BHP440, det ved jeg ikke...

Spånplade: Densitet: 630-720 kg/m3
MDF: Densitet: 740-810 kg/m3
masonite: 900kg/m³.

Senest redigeret:

Hvad tænker du montere for ting på væggene, eftersom du virker bekymret for, at fx in spån skal holde?
Vennen har spån bag alt gips i sit nybyggede hus og garage, har ikke hørt, at han har haft problemer med, at fx gardinstænger og tv-apparater falder ned. :)

...måske skal jeg præcisere, at den plade, der kaldes stabil på billedet ovenfor, refererer til en almindelig spånplade.

Y
Nja, det var en anden der hævdede, at man kunne glemme at montere de lidt tungere ting.

Men har løst det nu, spånerne får blive i køkkenet da køleskab osv kommer til at skjule det værste samt så bliver det masonit i stuen så det bliver ensartet igen...

Så nu skal jeg ikke "tracke" jer som jeg åbenbart gør når jeg beder om meninger om træplader..
-Tak for svarene dog. og billedet har jeg gemt til fremtidige projekter. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.