Yrrol sagde:
4 mm + 6 mm ROT-gips = 10 mm...

Så tynde lag... opfylder krydsfineren nogen funktion overhovedet? og man var vel nødt til at lime mellem pladerne da?
er der ikke risiko for at 6 mm gips let går i stykker?
Tror jeg ikke er noget stort problem. Sætlim inden man skruer ville nok gøre det rigtig stabilt.
Selvfølgelig er der mindre at skrue i end 12+13 mm, men jeg er overbevist om at det holder. Der er jo masser af vægge med bare enkelgips på, så garanteret ville 4 mm krydsfinér og 6 mm gips fungere. Desuden, hvis man kun har i alt 10 mm at spille på, hvad har man så for andre alternativer? Ikke er det så spånplade eller mdf som underlag til tapet i hvert fald.

Senest redigeret:
Y
9mm krydsfiner overvejer jeg alligevel, som males og spartles... hvilken glæde har jeg af, at jeg lægger dobbeltplader på disse små glugger, når resten af huset er masonit, maleren skal jo alligevel tage hensyn til majoriteten, som forbliver.

hvorfor spørger du på forummet når du allerede har besluttet dig? plywood er ikke et godt materiale til formålet. ikke at hænge tapeterne på.

Spartle på plyfa. Det lyder helt tosset.

Af alle tossede alternativer i denne tråd synes jeg 4mm plyfa + rotgips lyder mindst tosset. Hvis du smækker plyfaen op + sprøjter lim (som med ketchupflasken) over pladen og derefter skruer renoveringsgipsen på, så vil du få en meget stabil kombination, der heller ikke får maleren til at bande.

Når du renoverer resten af huset, vil masoniten blive fjernet også der. Det er 2000-tallet, vi lever i nu..... :)

Y
men man hænger jo ikke tapeterne på træet, der er jo både maling og spartelmasse imellem.. tapetet ved jo ikke, hvad der ligger bag disse lag?

og jeg havde ikke besluttet mig før, jeg havde læst gamle forumindlæg og da var det krydsfiner, der gjaldt blandt de råd..

Y
så, 3mm plyfa og 6mm gips... er det bare gode erfaringer ud af dette? lyder jo så svagt, så det vil skalle gips af, så snart man ved et uheld sparker på pladen, heh

Du skal bredspartle alting, inden der skal op tapetseres eller males, ikke?
Men jeg forstår stadig ikke.. :)

At alle foreslår gips kan ikke kun være et tilfælde ;)

Y
Historie;
Da jeg fik huset, var det godt indrøget. Et eller to lag tapet... Vi har nu spærrmalet 3 gange med 2 forskellige slags maling... Derefter begyndte fuldspartlingen langs alle væggene...

Men så gik jeg i gang og rev nogle plader ned for at flytte/lægge til vinduer.
(Dvs., en væg behøver 1½ plade, en behøver 2 plader, en behøver 2½ plader)

Så størstedelen er masonit, med gamle tapeter, og flere lag maling samt spartel... Nu skal jeg bare lappe hullerne og grunde samt spartle for at få en glat sammenhængende overflade.

----
At alle foreslår gips kan jo også skyldes, at den nye generation ikke kender noget andet, som et rygte, der spreder sig, et standardsvar...

Jeg viser nu mit interesse for dette at mixe krydsfiner og gips, men jeg har taget de advarsler, jeg har læst om tynde lag, til efterretning, håbede på at blive overbevist af nogen, men njaa...

De, der foreslår gips, tager sjældent hensyn til max 9,8 mm dilemmaet.

:)

Senest redigeret:
10mm spån? :)
Nye generation, som ikke ved andet, men ikke tænkt på sådanne gode materialer som MDF og masonit mener du? ;)
Desuden, er det kun en væg, så hvad gør det, hvis den bliver lidt tykkere?
Du skal vel alligevel sætte nye karme og lister?

Y
jo men jeg har jo ikke foder og lister ved hver samling... tænk dig at det er i midten af en væg... jeg bliver jo nødt til at spartle de eksisterende plader ud, så de matcher (tror i øvrigt, der er så meget skidt på dem, så de er tykkere end 10)

Riv lidt mere i stedet, så du i det mindste kan skifte en væg ad gangen, om man siger sådan. At lappe og reparere med tvivlsomme materialer blandet med original (som også er borderline skidt), vil blive dårligt.

Der findes ikke noget bedre ytskit end gips. Punkt.

Jeg har masonit, mdf og treetex i hele mit hus (havde, det bliver skiftet ud efterhånden). Samtlige er skidt at arbejde med og at arbejde på.

Renoveringsgips er robust...

Sæt det i hele huset og undgå revner og grimheder i tapet og maling...

Som Danne031 siger, udskift skivematerialet på en hel væg, så undgår du evt. problemer med tykkelsesforskelle. :)

Y
Jeg har stort hus og dette er jo typ en-to skiver i alle rum... At skulle rive ned og bygge om alle vægge i alle rum, så taler vi udgifter, hehe

Du har vel dog ikke sat nye vinduer i alle rum? :)
Pladematerial er ikke så blodigt dyrt. Måske værd at give lidt ekstra for at spare maling/sparteltid/omkostninger?
Så at de vægge du har revet/lavet ændringer i får samme tykkelse.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.