Købte et par st 32mm mdf. Rette og fine direkte fra trælasten. Tog dem hjem og tog dem direkte ind i huset. Nu når jeg stiller dem op, ser jeg, at de har slået sig ca. 1-2cm på midten. 1200x2400. Vil jeg kunne få styr på dette? Skal nemlig bruge dem som skydedøre indendørs.
 
Tror nok, at det bliver svært at ordne dem. Det kan være, at de bliver ganske fine, hvis de får hænge et stykke tid, men helt plane bliver de nok ikke.
Alt plademateriale skal altid ligge plant eller hænge.
 
MB77 sagde:
Tror nok at det bliver svært at få orden på dem. Det kan være, at de bliver ganske gode, hvis de får hænge et stykke tid, men helt plane bliver de nok ikke.
Alt plademateriale skal altid ligge plant eller hænge.
De lå plant i en bunke af 8 stk. Tørt og godt hos byggemarkedet, så direkte hjem til mig.
Skåret til og hængt op, og straks da kunne man se, at de havde slået sig.
 
når du maler dem bliver det nok bedre, prøv at male en side (den konvekse) så ser du, om den retter sig ud. Opdagede dette, da jeg satte tapet på en ca 2m*60cm skabslåge i MDF - det var helt vanvittigt, hvor meget lågen bøjede sig til den side, hvor tapetet sad. Var nødt til at sætte tapet på den anden side også, og det blev helt plant.
 
  • Synes
Wigge88
  • Laddar…
vagabondo sagde:
når du maler dem bliver det nok bedre, prøv at male en side (den konvekse) så ser du, om den retter sig ud. opdagede dette, da jeg satte tapet på en ca 2m*60cm skabslåge i mdf - det var helt vanvittigt, hvor meget lågen bøjede sig mod den side, hvor tapetet sad. var nødt til at sætte tapet på den anden side også, og det blev helt fladt.
Det lyder sjovt, men jeg må prøve. Ved jo, hvordan ting kan trække sig skævt, når det tørrer eller bliver vådt.
 
Problemet med at male lidt større MDF plader er jo, at de skal males på begge sider samtidigt, hvilket ikke er helt let.
Hvor store skal dine skydedøre blive? For at undgå at de slår sig i fremtiden er en ramme rundt om at foretrække.
 
MB77 sagde:
Problemet med at male lidt større MDF plader er jo, at de skal males på begge sider samtidig, hvilket ikke er helt let.
Hvor store skal dine skydedøre være? For at undgå at de vrider sig i fremtiden, er en ramme rundt om at foretrække.
De er ca 950x2300cm
Spørgsmålet er, hvordan en ramme rundt ville se ud?
Pladejern rundt kanterne?
 
Suhagg sagde:
De er ca 950x2300 cm
Spørgsmålet er, hvordan en ramme rundt ville se ud?
Fladjern rundt kanterne?
Ja, det kunne måske fungere, spørgsmålet er bare, om det bliver pænt. Ellers er træ vel at foretrække, jeg ved, at jeg har set nogen her på forummet, som har lavet skydedøre til et garderobeskab tror jeg.
 
Suhagg sagde:
Pladejern rundt om kanterne?
Noget form for aluminiumprofil måske?
 
Nogle flere tips eller er det at male den side, der buer ud først?
En profil rundt om døren ville desværre være svær at få til.

Altså den side, hvor tallet nr 3 er
konveks.jpg
 
Testet med pladejern som gør det lidt bedre men ikke helt godt.
Har prøvet at lægge MDFen fladt på gulvet. De bliver da næsten helt lige.
Skruer så 8mm tykke pladejern på langsiderne. Rejser MDFen op, og så er den ca. 5mm skæv på midten igen :( :( :(

Den bøjer altså 8mm tykke pladejern.
Nu er næste test 10mm tykt pladejern og derefter "overbøje" døren lidt. Dvs. have den på et fladt gulv men lade den blive lidt ekstra bøjet modsat den retning, som den vil bøje sig, når jeg rejser op døren.
 
Tror nok ikke at det hjælper at gå på 10mm, desværre. Skal det fungere, så skal der en T-profil til som stabiliserer det, men tager man profilen væk, er der stor risiko for, at det går tilbage.

En L-profil kan også fungere.
 
Tør skiven på den konvekse side, læg den opad eller mod et element.
har den ligget i en stak, så bliver ydersiden fugtigere eller tørrere, og den vil uundgåeligt slå sig.

når den er lige, så lad den stå oprejst og mal, mens den er lige.

Protte
 
MB77
Kan desværre ikke sætte L-profil da den da bliver tykkere end 30mm.

prototypen
Det mærkelige er at på dette tidspunkt burde de være tørre.
Hængt inde i et hus i varmen i 2 måneder.

Tror heller ikke på maling for hvordan skal malingen vide præcis hvor jeg vil have døren til at bøje sig så at sige?
Er det altid dens stræben at pladen skal være helt lige?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.