13,510 læst ·
18 svar
14k læst
18 svar
Mdf der har slået sig. Hvordan få dem lige?
Side 1 af 2
Købte et par st 32mm mdf. Rette og fine direkte fra trælasten. Tog dem hjem og tog dem direkte ind i huset. Nu når jeg stiller dem op, ser jeg, at de har slået sig ca. 1-2cm på midten. 1200x2400. Vil jeg kunne få styr på dette? Skal nemlig bruge dem som skydedøre indendørs.
De lå plant i en bunke af 8 stk. Tørt og godt hos byggemarkedet, så direkte hjem til mig.MB77 sagde:
Skåret til og hængt op, og straks da kunne man se, at de havde slået sig.
når du maler dem bliver det nok bedre, prøv at male en side (den konvekse) så ser du, om den retter sig ud. Opdagede dette, da jeg satte tapet på en ca 2m*60cm skabslåge i MDF - det var helt vanvittigt, hvor meget lågen bøjede sig til den side, hvor tapetet sad. Var nødt til at sætte tapet på den anden side også, og det blev helt plant.
Det lyder sjovt, men jeg må prøve. Ved jo, hvordan ting kan trække sig skævt, når det tørrer eller bliver vådt.vagabondo sagde:når du maler dem bliver det nok bedre, prøv at male en side (den konvekse) så ser du, om den retter sig ud. opdagede dette, da jeg satte tapet på en ca 2m*60cm skabslåge i mdf - det var helt vanvittigt, hvor meget lågen bøjede sig mod den side, hvor tapetet sad. var nødt til at sætte tapet på den anden side også, og det blev helt fladt.
Problemet med at male lidt større MDF plader er jo, at de skal males på begge sider samtidigt, hvilket ikke er helt let.
Hvor store skal dine skydedøre blive? For at undgå at de slår sig i fremtiden er en ramme rundt om at foretrække.
Hvor store skal dine skydedøre blive? For at undgå at de slår sig i fremtiden er en ramme rundt om at foretrække.
De er ca 950x2300cmMB77 sagde:
Spørgsmålet er, hvordan en ramme rundt ville se ud?
Pladejern rundt kanterne?
Ja, det kunne måske fungere, spørgsmålet er bare, om det bliver pænt. Ellers er træ vel at foretrække, jeg ved, at jeg har set nogen her på forummet, som har lavet skydedøre til et garderobeskab tror jeg.Suhagg sagde:
Edit: her er linket til dem jeg mente.
http://www.byggahus.se/forum/mobels...era-fardiga-verk-till-allman-beskadan-20.html
http://www.byggahus.se/forum/mobels...era-fardiga-verk-till-allman-beskadan-20.html
Testet med pladejern som gør det lidt bedre men ikke helt godt.
Har prøvet at lægge MDFen fladt på gulvet. De bliver da næsten helt lige.
Skruer så 8mm tykke pladejern på langsiderne. Rejser MDFen op, og så er den ca. 5mm skæv på midten igen

Den bøjer altså 8mm tykke pladejern.
Nu er næste test 10mm tykt pladejern og derefter "overbøje" døren lidt. Dvs. have den på et fladt gulv men lade den blive lidt ekstra bøjet modsat den retning, som den vil bøje sig, når jeg rejser op døren.
Har prøvet at lægge MDFen fladt på gulvet. De bliver da næsten helt lige.
Skruer så 8mm tykke pladejern på langsiderne. Rejser MDFen op, og så er den ca. 5mm skæv på midten igen
Den bøjer altså 8mm tykke pladejern.
Nu er næste test 10mm tykt pladejern og derefter "overbøje" døren lidt. Dvs. have den på et fladt gulv men lade den blive lidt ekstra bøjet modsat den retning, som den vil bøje sig, når jeg rejser op døren.
Tror nok ikke at det hjælper at gå på 10mm, desværre. Skal det fungere, så skal der en T-profil til som stabiliserer det, men tager man profilen væk, er der stor risiko for, at det går tilbage.
En L-profil kan også fungere.
En L-profil kan også fungere.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 indlæg
Tør skiven på den konvekse side, læg den opad eller mod et element.
har den ligget i en stak, så bliver ydersiden fugtigere eller tørrere, og den vil uundgåeligt slå sig.
når den er lige, så lad den stå oprejst og mal, mens den er lige.
Protte
har den ligget i en stak, så bliver ydersiden fugtigere eller tørrere, og den vil uundgåeligt slå sig.
når den er lige, så lad den stå oprejst og mal, mens den er lige.
Protte
MB77
Kan desværre ikke sætte L-profil da den da bliver tykkere end 30mm.
prototypen
Det mærkelige er at på dette tidspunkt burde de være tørre.
Hængt inde i et hus i varmen i 2 måneder.
Tror heller ikke på maling for hvordan skal malingen vide præcis hvor jeg vil have døren til at bøje sig så at sige?
Er det altid dens stræben at pladen skal være helt lige?
Kan desværre ikke sætte L-profil da den da bliver tykkere end 30mm.
prototypen
Det mærkelige er at på dette tidspunkt burde de være tørre.
Hængt inde i et hus i varmen i 2 måneder.
Tror heller ikke på maling for hvordan skal malingen vide præcis hvor jeg vil have døren til at bøje sig så at sige?
Er det altid dens stræben at pladen skal være helt lige?
