Jeg har bygget en fritstående væg mellem køkken og entré dvs. man ser begge ender af væggen. Væggen er bygget med 45*70 regel og med krydsfiner og gipsplade på begge sider.
Hvordan løser jeg bedst enderne på væggen?
Da det er et udsat sted med tanke på børn/hund, har jeg overvejet en mdf. Hvordan gør man så med samlingen mellem mdf og fasningen på gipsen? Skal dette spartles, eller er der risiko for revner, så man skal lægge en form for silikonestreng?
Vægbeklædningen skal senere males.
Jeg har også det samme problem i en eksisterende væg, hvor jeg har fjernet en dør og åbnet op hele vejen til loftet.
Hvordan løser jeg bedst enderne på væggen?
Da det er et udsat sted med tanke på børn/hund, har jeg overvejet en mdf. Hvordan gør man så med samlingen mellem mdf og fasningen på gipsen? Skal dette spartles, eller er der risiko for revner, så man skal lægge en form for silikonestreng?
Vægbeklædningen skal senere males.
Jeg har også det samme problem i en eksisterende væg, hvor jeg har fjernet en dør og åbnet op hele vejen til loftet.
Vil du gøre det nemt så skru en mdf lige så bred som væggen, fyld med spartelmasse og derefter en papirstrimmel som spartles plan, så får du et stærkt hjørne og en pæn afslutning. Så er der nogle specialprodukter, men det føles unødvendigt. Undgå glasfiberstrimler, da jeg synes, de lettere skaber revner og hvis papirstrimlen ikke holder, ville det ikke have gjort nogen forskel med glasfiberen.
Du kan jo altid sætte plyfa og gips eller som du har tænkt mdf og derefter gipshjørne. Metalprofiler der dækker hele hjørnet oppefra og ned og som med fordel kan skrues og derefter spartles over. Købte mine hos k-rauta for 25 kroner stykket (2,5 m). Tror de hed hjørnebeslag hos dem.
Alternativt kan du sætte en pæn bræt i valgfri farve eller træsort.
Alternativt kan du sætte en pæn bræt i valgfri farve eller træsort.
Hvad har I for løsninger i resten af huset ved vindueskarm? Liste eller spartling mod karmen.
Alt1. Tag et høvlet bræt uden knaster og gør som ByggPutte skriver. Brættet kan stikke ud 1 cm på hver side uden at det ser mærkeligt ud.
Alt2. Tag MDF eller bræt, der er lige så bred som væggen, og monter lister rundt om.
/CC
Alt1. Tag et høvlet bræt uden knaster og gør som ByggPutte skriver. Brættet kan stikke ud 1 cm på hver side uden at det ser mærkeligt ud.
Alt2. Tag MDF eller bræt, der er lige så bred som væggen, og monter lister rundt om.
/CC
Hvad er det, der gør, at en mdf-skive ikke fungerer som materiale?styrman1 sagde:
Er det spartlingen for at få en jævn kant mellem træ og gips?
Hjørnebeskyttelserne har jeg brugt på nogle udsatte yderhjørner, og de fungerer fremragende. I dette tilfælde er det at få en flot overflade, der er nogenlunde let at lave. Jeg tænkte at sætte træpladen på efter jeg har lagt klinker på gulvet for at skjule klinkefugen, der ligger mod væggen.
Nej, nu tænker du forkert. Er fugen 1 mm kan den bevæge sig 0,2 millimeter uden at det revner. Er fugen 2 mm kan det bevæge sig 0,4 mm uden at det revner og så videre.MrMagic sagde:
Det er jo ikke sådan, at latexen i sig selv bevæger sig med 20% og forårsager revner.. Den kan optage bevægelser op til 20% uden at revne.
Hvad jeg mener er, at hvis det bevæger sig, så bevæger det sig sikkert mere end 0.2 mm og så bliver det en revne. Var måske lidt uklar der... Tror desuden, at 20% er ret generøst sat, 15% har jeg set som mest på kvalitetsfuger, billigere masser bliver ofte næsten helt stive.
Latexfog er udviklet til at blive brugt i netop denne situation (og flere dertil). 20% er mere end rigeligt. Havde det ikke været nok, ville der have været produkter, der kunne klare endnu større bevægelser. Dette er jo grundkursus for pokker
)
/CC
/CC
