Da jeg byggede mit rygningstag med luftspalte, satte jeg masonit fast oven på spær, sømmede derefter ca 3 cm reglar ovenpå masoniten og derefter råsponten. Dvs isoleringen ligger mod masoniten på indersiden og luftspalten mellem masonit og råspont.
Enkel og hurtig løsning efter min mening og minimalt med savning i masonit. Forudsætter selvfølgelig, at man bygger hele taget om og ikke kun åbner op mod loftet...
Intet vand skal jo komme ind i luftspalten, så det vigtigste i materialvalget er vel, at det er tilstrækkeligt stabilt, så isoleringen ikke "presser" luftspalten væk.
Held og lykke