Vi har valgt at bygge til vores hus med et overhæng, og den oprindelige tanke var at gøre delen fritbærende. Det ville ikke have medført nogen større problemer, men det er pænere med en søjle og lidt lettere at beregne taget.
Jeg har dog ingen idé om, hvordan vi skal konstruere denne søjle, den skal helst være rund, men kvadratisk fungerer. Gætter på, at det ville være muligt at støbe den på stedet eller mure den. Kan stål eller træ være et alternativ? Det ser ikke ud til, at der bliver nogen større belastninger i den.
Søjlen bliver ca. 470 cm høj
Tænkte at det er muligt at svare generelt hvad der bliver den bedste løsning, jeg er ikke ude efter en præcis dimension. Jeg har overslagsregnet belastningerne fra udhænget, gulv og tag blev ca. 56KN ville gætte at det ville nærme sig det dobbelte med vægge.
Jeg er virkelig amatør i sammenhængen og mistænker at belastningerne bliver betydeligt større, men ifølge moelven skulle jeg klare mig med en 160x160 limtræssøjle. Det føles ikke sandsynligt, men det jeg undrer mig over er hvilke materialer jeg skal rette mig ind på så jeg kan kontakte en leverandør for beregningshjælp.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.