Konstruktion. Materialspørgsmål:

Er det konstruktionsmæssigt dumt og dårligt at blande stålbjælker i en limtræskonstruktion? Altså blande stålprofiler og limtræsbjælker/søjler i bærende ydervægge?
Årsagen til, at jeg spørger, er, at træ og stål har forskellige egenskaber ved forskellige temperaturer. (Dog mindst parallelt med træfibrene.)
Tanken er, at limtræsøjlerne skal stabilisere 13 meters stålbjælker på tre steder på hver stålbjælke. Er det muligt?
Se tegnet billede nedenfor. Blåt er limtræ, rødt er stålprofiler, gråt er tag med limtræsbjælker.
(Der tilføjes flere søjler i modellen på bl.a. enderne også, men jeg valgte ikke at vise dem på grund af forvirring.)
Tak på forhånd!

Ps. At køre kun limtræ er ikke muligt pga. ugunstige horisontale belastninger, og helt åbent plan uden stabiliserende skillevægge. Ikke det, spørgsmålet handler om heller.

• Diagram af konstruktion med limtræ i blå, stålprofiler i rød og tag i grå. Viser struktur med kombinerede materialer til bæreevne.
Er ingen konstruktør men det kræves nok lidt mere information om, hvad tanken er. Er ingen problemer med at bygge med både og men der skal jo være en tanke bag alt.

S Stefan1972 sagde:
Er ingen konstruktør, men det kræver nok lidt mere information om, hvad tanken er. Er ingen problemer med at bygge med både og, men der må jo være en tanke bag det hele.
Jo præcis. :) Jeg kunne specificere hele byggeriet, men tænker, at det ikke ville være relevant, da jeg bare undrer mig byggeteknisk, om man kan blande stål og træ i en bærende konstruktion. Da stål og træ står direkte imod hinanden og statisk sammen fungerer som bærende element i konstruktionen. (Fx bør man jo ikke blande beton og træ pga. fugtrisikoen fra nylagt beton.) Træ krymper/udvider sig ved forskellige temperaturer og luftfugtigheder. Stål ved forskellige temperaturer, men under helt andre forudsætninger. Tænker at det er marginale bevægelser, at det alligevel går at kombinere disse to materialer? Er der nogen, der ved? :)

J jossan1986 sagde:
Jo præcis. :) Jeg kunne specificere hele bygningen, men tænker, at det ikke ville være relevant, da jeg kun undrer mig bygningsmæssigt om man kan blande stål og træ i en bærende konstruktion. Da stål og træ står direkte mod hinanden, og statisk sammen fungerer som bærende elementer i konstruktionen. (Eksempelvis bør man jo ikke blande beton og træ pga. fugtrisikoen fra nygjuten beton.) Træ krymper/udvider sig ved forskellige temperaturer og luftfugtigheder. Stål ved forskellige temperaturer, men under helt andre forudsætninger. Tænker at det er marginale bevægelser, at det alligevel går at kombinere disse to materialer? Er der nogen, der ved? :)
Ja, man kan absolut blande, og det er ret almindeligt. Frem for alt når det handler om konstruktioner, hvor man vil have lidt større spændvidder åbne planløsninger.

Risikoerne med træ og beton føles som om du misforstår/blander lidt sammen. Trækonstruktion på betonplader er jo en af de absolut mest almindelige konstruktioner vi har. Naturligvis skal man beskytte træ fra direkte kontakt med fugtig beton. Det kan man gøre enkelt f.eks. gennem en tætningsisolering. Nu til dags er jo nye betongrunder som regel altid isolerede og har kapillarbrydende lag nedenunder. Så "risikoen" for fugt findes egentlig kun under bygningen, så er konstruktionen at betragte som tør. Værre var det før med uisolerede plader, hvor betonen fortsætter med at suge fugt fra jorden for altid.

J jossan1986 sagde:
Jo præcis. :) Jeg kunne spece hele bygningen, men tænker at det ikke ville være relevant, da jeg bare undrer mig byggeteknisk om man kan blande stål og træ i en bærende konstruktion. Da stål og træ står direkte mod hinanden, og statisk sammen fungerer som bærende elementer i konstruktionen. (F.eks. bør man jo ikke blande beton og træ pga. fugtrisikoen fra nygjort beton.) Træ krymper/udvider sig ved forskellige temperaturer og luftfugtigheder. Stål ved forskellige temperaturer, men under helt andre forudsætninger. Tænker at det er marginale bevægelser, at det alligevel går at kombinere disse to materialer? Nogen der ved? :)
jo men det diffuse er jo hvad du mener med at limtræt skal afstive metalkonstruktionen....Det burde jo være nemmere at dimensionere/beregne siderne/væggene/taget på sådan en måde at de samarbejder korrekt. At selvbærende spær står på normale bærende lejer bare. Man kan jo ligesom ikke have et dumt konstrueret tag, der står på vægge, der skal forstærkes af den grund.

S Stefan1972 sagde:
jo men det diffusa är ju hvad du mener med at limtræet skal støtte op metalstrukturen....Det burde jo være enklere at dimensionere/beregne siderne/væggene/taget på sådan en måde at de samarbejder på en korrekt vis. At selvbærende tagstolper står på normale bærende støttepunkter bare. Man kan jo ligesom ikke have et dumt konstrueret tag, der står på vægge, som må forstærkes af den grund.
Statisk set så klarer hele stommen de vertikale laster i form af egenvægte, nyttelaster, sne osv uden problemer. I rent træudførelse altså. Fra tag ned til grunden. Det er når vi kommer til de horisontale vindlaster, at det bliver en for skæv konstruktion. Selvfølgelig kan vi jo dimensionere med store hvælvede limtræsbjælker eller søjler, der fremstilles på bestilling, men det vil blive dyrt, i forhold til nogle få stålprofiler. Derfor har vi taget til stål for at stabilisere mod vinden. Vindkryds af træ eller stål kunne også fungere, men det vil vi ikke have, da det æstetisk ødelægger en del af udsigten.

Det går aldeles udmærket at blande bærende elementer af stål og træ i samme konstruktion. Det er mere eller mindre standard i lidt større byggerier end villaer. For eksempel er rygbjælker i stål sammen med tagbjælker i træ meget almindeligt for at holde højden nede på rygbjælken.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.