Jeg skal bygge en niche ved siden af et rum, hvor en side-by-side skal stå. Da side-by-siden kræver 30 cm for at kunne åbne frysedøren, tænkte jeg at bygge en lille "kasse" der. Nu er sagen bare den, at jeg er meget negativt indstillet over for tanken om at give væk 60x30 cm af mit køkken... og derfor tænkte jeg at bygge lidt nicher til bakkeopbevaring, lidt vin osv. i den. Spørgsmålet er, hvad jeg skal bruge for plade for at få det pænt. Er det mdf der gælder, eller skal man spartle OSB, og hvad skal man male med for farve? Det bliver jo mere som en møbel end som en "væg".

Håber nogen har forbarmende over mine flyvske idéer :)

tak på forhånd!

Det er bestemt ikke OSB, der gælder, hvis du ikke vil have en "ru" overflade, men det lyder jo ikke sådan, da du taler om at spartle den. Du pådrager dig bare en masse ekstra arbejde. Nej, sats på MDF, som er taknemmelig at bearbejde og derefter male. For den bedste finish spartler du alle snitflader med en fin snedkerspartel og sliber med fint sandpapir inden maling. Ønsker du derefter en møbelfinish, så er det nok sprøjtemaling med lakmaling i passende glans, der gælder.
Du vil sikkert få alternative forslag - vælg det, der passer bedst til dit ambitionsniveau.

Held og lykke!
MVH
Ronnie

tak for tipsene, jeg overvejer lidt det der med malingen, at sprøjtemale den er nok ikke aktuelt, jeg kan godt male med pensler og ruller, og tiden tillader nok ikke at lære en ny teknik :) Hvilken maling skal man bruge, når man maler spartlet MDF?

Begynd med en grundfarve af god kvalitet, dels giver det bedre vedhæftning, dels kan du få et endnu bedre resultat, hvis du sliber med et meget fint sandpapir igen. Der findes varianter ("slibgrund" f.eks.) som også fungerer som en ekstremt fin spartelmasse. Derefter påfører du den farve, du ønsker som slutfarve. Slib let med fint sandpapir efter hvert lag undtagen det sidste.
Der findes både vandbaseret maling og oliebaseret maling; vil jeg have en rigtig god finish, foretrækker jeg oliebaseret maling, som bliver tættere og får en hårdere overflade, når den er helt gennemtør. Lugter dog lidt og kan give hovedpine, mens man arbejder med den.

MVH
Ronnie

Jeg taler selvfølgelig om farve til snedkerarbejde, dvs. lakfarve, som i dag kan være enten vandbaseret eller oliebaseret. Beslut dig for den ene eller anden variant og brug pensler, der er beregnet til netop den type, for at få det bedste resultat. Når det kommer til pensler, er det ofte værd at bruge nogle ekstra kroner, det giver pote på slutresultatet.

MVH
Ronnie

På jobbet kom kunden med en færdig niche til badeværelset.
Den var lavet i gips, og man skar
bare et hul efter den i gipsen og limede den fast.

Mvh Putte

ok, så var malingen købt, nu skal jeg bare bygge også :)

tak så meget for værdifulde tips!!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.