Hvad skal jeg købe af træ, når jeg skal bygge kattegård...?
Er Råplan 45x45mm for spinkelt som stolper i stommen? Skal jeg bruge de samme reglar til alt?
Tjek gerne www.byggmax.se og sig, hvilke træmaterialer jeg skal købe.. Jeg er ikke rig... havde overvejelser om træ, man kan male direkte (ikke trykimprægneret) men kan modtage forslag til både ubehandlet træ og imprægneret træ..
Jeg vedhæfter billeder af løbegårde, jeg kan lide, men ved som sagt ikke målene mm. på de materialer, de har brugt.
Er Råplan 45x45mm for spinkelt som stolper i stommen? Skal jeg bruge de samme reglar til alt?
Tjek gerne www.byggmax.se og sig, hvilke træmaterialer jeg skal købe.. Jeg er ikke rig... havde overvejelser om træ, man kan male direkte (ikke trykimprægneret) men kan modtage forslag til både ubehandlet træ og imprægneret træ..
Jeg vedhæfter billeder af løbegårde, jeg kan lide, men ved som sagt ikke målene mm. på de materialer, de har brugt.
Jeg byggede i sommers en kattegård i Älvängen til en opdrætter. Stolper i 70x70, bærende bjælker (til tag) 45x70 (på højkant), rammer af 28x120 (de blev senere kløvet til 28x59, klingen tager 2 mm). Alt trykimprægneret. Rettede mig efter bredden på nettet til rammerne (op til 1,5 i bredde x 3,6 i længde).
Nettet er det største problem og det, der bestemmer, hvor brede rammerne kan laves. Rammens bredde styr på sin side afstanden mellem stolperne. At satse på 45x45 i stolperne bliver nok for spinkelt og ustabilt uden skråstivere og med jordankre, hvis det er en fritstående kattegård. Med støtte på to sider kan 45x45 være tilstrækkeligt, selv uden skråstivere og med jordankre.
Har du brug for større bredde på kattegården end 3,6 m, anbefaler jeg i stedet, at du enten går op til 45x95 bjælker eller bruger en 28x145 brædde på højkant. Den sidstnævnte er lige så god som 45x95 bjælker fra et bæreevne synspunkt til dette formål. Særligt når den er skruet sammen med rammerne til et T (du skal lægge en 'brædelap' på nogle steder tværs over brædden for at kunne skrue to rammer fast ved siden af hinanden og skrue brædelapperne til bræddet på højkant).
Du kan meget vel købe råt træ (uimprægneret) og selv behandle det, før det sættes op (hvis du er bange for, at kattene kommer til at slikke på træet og få imprægneringssalte i sig). Bare det er tørt, og du gør det med omhu, da det skal være udendørs. Der findes farver, der er vandopløselige til udendørs brug, men jeg satser på, at dem, der kaldes opløsningsmiddelbaserede, holder meget længere. Solen er en sådan faktor, der 'trætter' farvelaget. Fugt inde i træet er en anden. Med helt 'tørt' træ (fugtighedskvote < 5-6%) er risikoen dog ikke så stor for, at det skal blive damps dannelser, blæredannelser og farveslip.
Held og lykke!
Nettet er det største problem og det, der bestemmer, hvor brede rammerne kan laves. Rammens bredde styr på sin side afstanden mellem stolperne. At satse på 45x45 i stolperne bliver nok for spinkelt og ustabilt uden skråstivere og med jordankre, hvis det er en fritstående kattegård. Med støtte på to sider kan 45x45 være tilstrækkeligt, selv uden skråstivere og med jordankre.
Har du brug for større bredde på kattegården end 3,6 m, anbefaler jeg i stedet, at du enten går op til 45x95 bjælker eller bruger en 28x145 brædde på højkant. Den sidstnævnte er lige så god som 45x95 bjælker fra et bæreevne synspunkt til dette formål. Særligt når den er skruet sammen med rammerne til et T (du skal lægge en 'brædelap' på nogle steder tværs over brædden for at kunne skrue to rammer fast ved siden af hinanden og skrue brædelapperne til bræddet på højkant).
Du kan meget vel købe råt træ (uimprægneret) og selv behandle det, før det sættes op (hvis du er bange for, at kattene kommer til at slikke på træet og få imprægneringssalte i sig). Bare det er tørt, og du gør det med omhu, da det skal være udendørs. Der findes farver, der er vandopløselige til udendørs brug, men jeg satser på, at dem, der kaldes opløsningsmiddelbaserede, holder meget længere. Solen er en sådan faktor, der 'trætter' farvelaget. Fugt inde i træet er en anden. Med helt 'tørt' træ (fugtighedskvote < 5-6%) er risikoen dog ikke så stor for, at det skal blive damps dannelser, blæredannelser og farveslip.
Held og lykke!
Kattgården skal være 3*5 meter. Det netværk, jeg har overvejet at købe, er 1*25m. Kan man ikke have nettet "den anden vej," så man kan have 1,5m mellem stolperne i stedet for 1m?
Tænker du, at lægterne skal være 45x95, og stolperne 70x70? og rammer af 28x120 ?
Kattgården skal være 3*5 meter. Det netværk, jeg har overvejet at købe, er 1*25m. Kan man ikke have nettet "den anden vej," så man kan have 1,5m mellem stolperne i stedet for 1m?
Tænker du, at lægterne skal være 45x95, og stolperne 70x70? og rammer af 28x120 ?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 416 indlæg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2,416 indlæg
70x70 stolper? Det er temmelig groft.. Er det los du skal have? Eller skal du have tag? Jeg byggede en 3x3m, til vores tidligere katte, med dette havde kun net som tag. Byggede det med enkle impægnerede 45x45 alle steder. Med nettag får du ingen laster. Med tag er det en anden sag for der bør du tænke på tagvinkel/snelast osv.
Jeg skal have nettag, og over det skal jeg lægge et camouflagenet, som giver kattene skygge.... Hvad er målene på materialet på det første billede (billedet med en kradsende kat)? Har I nogle billeder af jeres kattegårde?
Vil ikke have skråstivere
Forskellige meninger jeg får, en person siger, at 45*45 bliver vaklende, den anden synes ikke det.. hvad synes I andre? :/
Vil ikke have skråstivere
Forskellige meninger jeg får, en person siger, at 45*45 bliver vaklende, den anden synes ikke det.. hvad synes I andre? :/
Kan man bruge stolpspjut (http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=11774) i stedet for betonfundamenter til 45x45, eller bliver det ustabilt?
Hvis nettet kun er en meter bredt, kan man ikke have bredere rammer. Hvis du vender det "omvendt" (og klipper til 1,5 m af længden), bliver det stadigvæk en meter bredt, og så er intet vundet, medmindre du vil indsætte ekstra rammetræ til samlingen på den måde. Men selvfølgelig kan det gøres.jaghetersophia sagde:
Fem meter langt passer ikke til 45x95. Bedre da at sømme el. skrue en 28x95 sammen med en 28x145 til et T og sammenføje nettet på den horisontale 28x95-del.
Deler du kattgården på bredden i 2x1,5 m og laver et sådant T til midterstolpen og to op og ned-vendte L til yderkanterne af 28x95, klarer du dig med 45x45 stolper på langsiderne, men lad hjørnerne være af 70x70, hvis du skal have den fritstående.
Så kan du også bruge sådanne jordankre, selvom de kaldes noget andet hos Beijer.
(http://www.beijerbygg.se/templates/BB....aspx?id=11774)
(Købes billigst på Jula.)
Eftersom 28 mm trykket træ normalt anvendes som terassetræ, findes der ikke smallere brædder end 95 i det. Men 95 bredden bliver ynkeligt smal at kløve på længden. Derfor 120 bredde. Flækket får du to stykker 28x59 ud af et bræt 28x120. Det er nok til at spænde nettet på.
Til gengæld må du så indsætte nogle ekstra sådanne i tagrammerne ved 1,5 m bredde, for at du skal kunne sammenføje nettet, hvis du ikke vil 'sy' det sammen med ståltråd.
Derfor ville jeg uden tvivl have sat stolper med en meters mellemrum på gavlene og lavet en meter brede rammer til både tag og gavle for at trække nettet på. Langsiderne kan da blive tre meter høje med to styk horisontale 28x59 og nettet spændt vandret på disse rammer og ingen stolper på langsiderne overhovedet (måske en 45x45 på midten, hvis det vil bøjes for meget).
Nederst bør du med tanke på sne og eventuelt gravende katte have en eller to brædder ovenpå hinanden, hvorved også alternativet at have tre ovenpå hinanden opstår og kun to rækker net i højden. Da kan du stadig få højden op til over to meter, og det er nok til, at du kan gå ret oprejst i kattgården.
Det er også lettere at tilpasse et bræt til jorden vha. stiksav end smalt rammetræ. På den måde får du også en lige overkant at stille rammerne på. (Især hvis du gør som jeg gjorde og halvfarvede rammerne i hjørnerne
Gravende katte stoppes dog ikke af et bræt. Der skal du lægge en række betonfliser (250x500) på indersiden.