Hej, skal støbe et ca 4x7m tag (20cm tykt), som på 3 sider vil hvile på vægge (muret med leca), og den sidste side bliver hængende i luften.
Jeg har ordentligt med underlag for alt vedrørende armering m.m., så der er alt på plads.
Dog har jeg lidt overvejelser om, hvilket materiale jeg skal bruge til formen.

Skal man bruge formfiner, eller en form for løssavning?

Hvordan tætner man bedst samlinger?

Forslag til, hvordan jeg fastgør formen mod væggen?

Afstand mellem stempler?
Eller kan man lige så godt bruge lægter og i så fald, hvilken dimension?

P
Man har enklest plywood som lægges kant i kant ingen tætning imellem uden bare sørg for at de er tætte ved lægning under det så er det 45x95 på højkant med 300mm c/c og under 45x95 har man bockryggar eller planker 45x220 på højkant tværs ovenstående 45x95 regelverket.. disse begynder du med ca 300mm fra væggen og derefter ca 1200c/c mellem bockryggarna afhængigt af rummets mål så deler man det jævnt så alt imellem 1000-1200mm bliver godt..
Derefter om du vil leje/købe stemp som står under bockryggarna eller bruge 45x95 er op til dig stempn er enkle at justere til den rette højde med imens træstolper kræver mere arbejde og tidskrævende indsats..

• Synes
fribygg
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Man har enklast plywood som lægges kant i kant ingen tätning imellem uden bare sikre, at de er tætte ved lægning under det så er det 45x95 på højkant med 300mm c/c og under 45x95 har man bockryggar eller planker 45x220 på højkant tvärs ovenpå det overliggende 45x95 regelværket.. disse begynder du med ca 300mm fra væggen og derefter ca 1200c/c mellem bockryggarna afhængigt af rummets mål, så deler man det ind jævnt så alt imellem 1000-1200mm bliver godt..
Derefter om du vil leje/købe støtte, der står under bockryggarna eller bruge 45x95 er op til dig støttene er nemme at justere til den rigtige højde med, mens træstolperne kræver mere nagler og tidskrævende arbejde..
Tak for meget hurtigt svar!
Når du siger plywood, mener du almindelig konstruktionsplywood eller form?, 12 eller 15mm?
Du siger også, at der ikke behøves tætningsmiddel, men tager for givet, at jeg alligevel bør fastgøre f.eks. yderste 45X95 ind i væggen med spikplugg eller lignende, for at ikke hele formen skal give sig!?

Så med andre ord, når man kigger på det ovenfra:
Plywood
45x95 cc300
45x220 cc1000-1200
Støtte/45x95 (hvor tæt skal disse stå?)

P
M MarkusTo sagde:
Tak for det meget hurtige svar!
Når du siger plywood, mener du almindelig konstruktionsplywood eller form?, 12 eller 15mm?
Du siger også, at det ikke er nødvendigt med tætning, men jeg antager, at jeg alligevel bør fastgøre fx den yderste 45X95 i væggen med sømplug eller lignende, for at hele formen ikke skal give efter!?

Så med andre ord hvis man kigger på det ovenfra:
Plywood
45x95 cc300
45x220 cc1000-1200
Stempel/45x95 (hvor tæt skal disse stå?)
Man behøver ikke at fastgøre så meget i væggene, det låser sig selv i og med, at du har vægge på tre af siderne, men når du begynder med stemplingen og bockryggarna, så skal disse stræbes..
Jeg lavede en meget hurtig skitse håber, du får hjælp af den😊

• Håndtegnet byggeplan på millimeterpapir, viser skitser af armeret beton med dimensioner og notater om støttestænger og afstivning.
Rejäl sagde:
Man behøver ikke at fastgøre så meget i væggene, det låser sig selv, i og med at du har vægge på tre af siderne, dog når du begynder med stemplingen og bukkebjælkerne, så skal disse afstives..
Lavede en meget hurtig skitse håber du får hjælp af den😊
Underbart, mange tak for hjælpen!
Set at der ikke findes kraftigere formplywood hos byggmax end 12mm. Rækker denne?

Afstivningen, plejer der at være huller i stemplet for at trække igennem skrue, eller hvordan gør man den bedst?

P
M MarkusTo sagde:
Vidunderligt, mange tak for hjælpen!
Afstivningen, plejer der at være huller i støtten for at trække skruen igennem, eller hvordan gør man det bedst?
Hvis du har stålstøtte så findes der en speciel metal ting man sætter rundt om støtten..
Mine skitser er der 45x95 stolper som du ser afstribningen af..

• Stålstøtte med gul overligger og specialmetaldel omkring støtten, til brug i byggeri.
P
M MarkusTo sagde:
Vidunderligt, tak så meget for hjælpen!
Har set at de ikke har kraftigere formkrydsfiner hos byggmax end 12mm. Er det nok?

Afstivningen, plejer der at være huller i stemplet for at trække en skrue igennem, eller hvordan gør man det bedst?
Gulv er altid rart at have tykkere..

Rejäl sagde:
Hvis du har et stålstämp, findes der en speciel metalting, man sætter rundt om stämpet..
Mine skitser viser det 45x95 stolper, som du ser afstivningen af..
Tak!

Et sidste spørgsmål for i dag iaf ;) Hvor længe bør en form for en sådan støbning sidde, før man fjerner den?

P
I mindst en måned i en god temperatur omkring 10 grader..
Derefter kan du rive formen og lade enkelte stæmp stå tilbage med ca. 1.5 m afstand..

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.