Hej! Jeg har brug for at lave en egen form til et lille projekt, jeg arbejder på.
Jeg undrer mig over hvilket materiale der er bedst at bruge til cement støbning. Det kommer til at blive en ret stor form, omkring 50x50x50cm. Hvad er bedst at bruge? Plast, silikone, gummi...? Det skal jo være et rimeligt hårdt materiale, så det holder oppe betonen, når den hældes i. Kunne formen måske være lavet af cement, hvis man smører meget fedt imellem?

Er der nogen, der har erfaring med beton støbning, ville jeg virkelig sætte pris på jeres hjælp!

Tak på forhånd!
 
Senest redigeret:
Formplyfa føles jo som et oplagt alternativ, og hvis du skal bruge det flere gange, så skal du oliere det mellem støbningerne.
Men det afhænger jo lidt af, hvad du skal støbe, om det er gennemførligt med et plademateriale.
Prisen er jo en ulempe i hvert fald.
 
Desværre har jeg brug for et materiale, som jeg kan forme efter et eksisterende objekt. Jeg overvejede at bygge en ramme (hvilket formkrydsfiner er perfekt til) og hælde en slags plast- eller gummiløsning på, med objektet i midten, for at skabe min egen form, som jeg også ønsker at kunne bruge flere gange. Lidt baseret på blow molding-teknikken: http://2.bp.blogspot.com/-soigKD_FNF4/UEMj3nBbOhI/AAAAAAAAAG0/Tr-5f4-xBF8/s1600/blow.jpg (men uden det høje lufttryk... Bare to huller ned til selve formen, et for cementen at komme ind og et for luften at komme ud)
 
Senest redigeret:
Tror jeg har læst et sted om at lave egne afstøbninger/forme af silikone.
Skal spørge konen om det, eftersom det var hende, der fandt det.
 
  • Synes
DCofMalmoe
  • Laddar…
Nej, hun huskede ikke. Men hun fandt en hel del om dette via noget der hed google sagde hun :cool:
 
Silikone bliver jo meget dyrt ved formning af større objekter. Findes der nogle billigere alternativer?
 
Lav en kasse af træ, placer den over det, du skal støbe af. Fyld med fugeskum, skruv træformen fra hinanden, tag en skarp lang kniv og del fugeskummet. Hurtigt har du en god form at støbe i. Glem ikke at male med nogen farve i formen, så du kan bruge den flere gange, og sprøjt det, du skal støbe af, ind, og når du skal lave formen med formolie, går det nemt og glat! Held og lykke!
 
  • Synes
gustavstrandberg
  • Laddar…
AXS
Du kan pensle på silikone eller latex, derefter fylder du på med typ fugeskum eller andet billigt. Men du skal nok forme af en gang inden, ellers sidder det som bjerget.

Jeg kører en hel del med høvlet tømmer som form, billigere end formplyfa mange gange og findes i færdige mål.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.