Jeg tænkte på at bygge en skorstens-"hætte" lignende dem, man kan se bl.a. i Dalarna, dvs. stående mursten i hjørnerne på toppen af (den murede) skorsten, så en plade af noget (skifer? sandsten?) ovenpå, og til sidst en muret top i form af en lille spire eller lignende. Ofte meget fantasifulde og kunstfærdigt lavet.

– Er der nogen, der ved, hvilket materiale selve pladen er lavet af?

– Tror I, det kunne fungere med minerit som alternativ, eller har nogen et bedre forslag? (Jeg er ikke sikker på, at minerit klarer vind og vejr.)

Hav det godt!
/ulf

Edit: Efter lidt mere googling kom jeg frem til, at det kan hedde "zornkrona". Og så fandt jeg et billede:
En detaljeret skorstensdekoration i mursten med stående hjørnestene, en flad topplade og en murad spire øverst, sandsynligvis en "zornkrona".

Senest redigeret:
Intet svar endnu, så nu svarer jeg på mit eget spørgsmål. Jeg ringede til en murermester i Mora og spurgte. Pladen er ofte støbt og kan købes fra bl.a. Murtjänst i Mora (http://www.murtjanst.com/). De producerer efter bestilling. Ca. 45 mm tyk og 50 mm overhæng med drypkant rundt om. Pris: ca. 400.

Hav det godt!
/ulf

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.