Vi kom på lidt hastigt og lystigt, at det ville være rart med en lille kamin i hallen, hvor vi bygger om. Placeringen af kaminen er tænkt at være foran den gamle murstenskonstruktion og ved siden af et lille hjørne (se billedet). Under masonitten på billedet ligger sporede gulvvarmeplader. Vedhæfter også et billede af den type kamin, vi har i tankerne.

Den lille korte væg tænkte jeg at sætte en ekstra gipsplade på. Væggen mellem hjørnet og plastdøren er med enkelgips med OSB bagved. En del mere arbejde, hvis også den skal have dobbeltgips. Men må man, så må man...

Den hvide væg er spartlet med nogle lag tapet under. Bør jeg rive ned og fjerne al tapet og spartle om? Et lille stykke nærmest døren er tretex...

Kan jeg have klinker under kaminen, som med fix ikke bygger mere end 17mm (som parketten bliver)?

Meget taknemmelig for lidt andre tips om, hvad jeg bør tænke på!

/Jon

• Sort kamin foran hvid væg og plant i sortering, med dekorative udsmykninger og en håndtag. Potteplante ses til venstre for kamin.
  • En hvid væg og en trægulv nær en dør, markeret område på gulvet viser plads til en kamin.
Tag dig en skorstensfejer, som kan give dig tips! Det er jo ham/hende, der skal besigtige installationen, når den er klar, og give dig fyringstilladelse bagefter, så det er nok lige så godt at have en god kontakt allerede inden.

Alle nye moderne brændeovne har regler for afstand til brændbart (og ikke-brændbart) materiale bagved, på siden og foran, og denne afstand kan ofte reduceres, hvis man sætter en ikke-brændbar plade (f.eks. minerit) med en ventileret luftspalte imellem - dvs. luften skal kunne cirkulere igennem spalten. Som jeg forstod det, da vi diskuterede dette med vores skorstensfejer, kunne vi halvere afstanden til brændbart materiale ved at sætte en plade og en 30mm ventileret luftspalte, mindske afstanden til en fjerdedel med to plader og to luftspalter osv. At sætte en ikke-brændbar plade direkte mod brændbart materiale tror jeg ikke fungerer, i og med at f.eks. minerit leder varmen igennem.

Materialet under tror jeg næppe er så kritisk, uden at der plejer det jo at række med en plade, glasskiva (hærdet), stenplade eller lignende.

Begynd med at finde et rør i skorstenen, som I kan bruge til brændeovnen. Det kan påvirke placeringen!

Vi valgte en mineralplade bag en lignende brændeovn, fordi vi havde en trævæg der. Har du muret skorsten bag ved, så er det bare at fjerne alt til ren murstensoverflade og derefter pudse - klart godkendt som ikke-brændbart :). Alt trætex skal væk - brænder som fnug. Gips bliver påvirket af varmen og smuldrer.
Vi flisede mineriten for at få en overflade, som er let at rengøre. Hvid / lys flise eller puds er en god baggrund for en så flot brændeovn.
Hvis I vil gøre det ekstra lækkert, kan man jo købe en stor stenplade, typisk granit, skifer at stille brændeovnen på og lægge den direkte ovenpå det eksisterende gulv, som I skal have i rummet. Det gør ikke noget, hvis granitten ikke ligger i samme højde som gulvet. En lille hævet plade kan være flot, hvis den ikke er i vejen for fri passage uden risiko for at snuble :) ...og I har ingen hul i gulvet, hvis brændeovnen flyttes. Har I plads, så belæg/flise gulvet på siderne, så I får et slidstærkt gulv til at opbevare brænde og "værktøj", der hører til brændeovnen.
Det bliver aldrig varmt under en brændeovn, der står på ben - al varmen går opad, og koldere luft bevæger sig langs gulvet - ingen fare for overophedning af gulvet under brændeovnen. Kun metalplade duger. Det har man faktisk kun som beskyttelse for trægulve, hvis der falder gløder ud. Hvis jeg husker rigtigt, så rakte det 30 cm ud foran ifølge vores skorstensfejer. Vores metalplade var ikke engang skruet fast til gulvet - brændeovnens vægt holdt den på plads.
Held og lykke!
gaia

Senest redigeret af en moderator:
Tak for tipsene. Fik fat i en hyvens skorstenfejer som ville give svar på mine spørgsmål.
Smart tip at tage en lidt større stenplade til brændet! Gulvet er ikke lagt endnu, så det behøver ikke blive nogen forhøjning.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.