Hej, skal sætte op en åben skorstensfri pejs "gelebrasa" på en tapetseret letbetonvæg.

Det anbefales, at man skal have en brandsikker plade, hvis man monterer kaminen på brændbare vægmaterialer. F.eks. masterboard eller minerit.

Findes der nogen i Stockholm-området, der sælger TILSKEÅRNE mineritplader efter mål?

Dem, jeg har spurgt, siger, at de ikke kan save i minerit, da det ødelægger klingen.

I
pepparkakshuset sagde:
---

De jeg har spurgt siger, at de ikke kan save i minerit, fordi det ødelægger klingen.

Sludder! Det afhænger helt af hvilken type klinge, man bruger. Der findes klinger til træ (duger ikke), pladematr. (duger ikke), jern (duger ikke), rustfrit (duger ikke), metaller (duger ikke), sten (duger aldeles udmærket), keramiske matr. (duger aldeles udmærket).

Minerit er en cementbundet spånplade og der er større risiko for, at støvet ødelægger elektriske dele i saven, end at den rigtige klinge bliver ødelagt. Men med den rigtige klinge kan man bruge en almindelig elcirkulærhåndsav til at save Minerit med.

imported_Byggaren sagde:
Skitsnak! Det afhænger helt og holdent af hvilken type klinge man bruger. Der findes klinger til træ (duer ikke), pladematerialer (duer ikke), jern (duer ikke), rustfrit (duer ikke), metaller (duer ikke), sten (duer meget fint), keramiske mtrl. (duer meget fint).

Minerit er en cementbunden spånplade og der er større risiko for at støvet ødelægger elektriske dele i saven end at den rigtige klinge bliver ødelagt. Men med den rigtige klinge kan man bruge en almindelig el-håndrundsav til at save Minerit med.

te96usn sagde:
Jeg ridsede og knækkede min Masterboard 10mm, og det gik fint!
se side 10
[link]
Kan man ridse med hobbykniv?

Kan man bearbejde kanterne, så de bliver lidt pæne bagefter? Eller ser det knækket ud?

Grunden til at jeg ønsker en færdigskåret plade er, at jeg har det dårligt stillet med værktøj og lokal til at skære den til selv.

Går godt at riste med hobbykniv, jeg brugte morakniv... bliver meget flotte kanter MEGET bedre end gips..

Jeg forstår ikke, hvorfor du skal have en mineritplade, letbeton er vel ikke brændbart vægmateriale?

fn76 sagde:
Jeg forstår ikke, hvorfor du skal have en mineritskiva, letbeton er vel ikke brændbart vægmateriale?
Den er tapetseret. Papir er brændbart.

En gipsplade er papbeklædt men regnes ikke som en brandbar væg. Er du sikker på, at en tapetseret lättbtgvägg regnes som brandbar?

I
fn76 sagde:
En gipsplade er papirdækket, men regnes ikke som en brændbar væg. Er du sikker på, at en tapetseret letbtg-væg regnes som brændbar?
En gipsplade regnes heller ikke som ubrændbar (den regnes ikke engang som brandsikker). Den er kun brandhæmmende i cirka 15 minutter for 12 mm tykkelse.

Selvfølgelig forkuller papiret på gipsen lige så godt som tapetet på væggen, hvilket igen kan føre til en brand i fuld skala. Letbtg. har lidt bedre egenskaber der end gipsen. Så jeg forstår TS bekymring, hvis ovnen står for tæt på, så tapetet bliver for varmt. Derfor er en Minerit-plade el.lign. en bedre beskyttelse.

Men jeg ville hellere sætte en rustfri plade på væggen med noget imellem, der er ubrændbart. Tidligere blev der brugt Internit eller asbest til det, men nu er både Internit og asbest umuligt at få fat i.

En glasplade kunne muligvis gøre samme tjeneste, hvis den er lavet til formålet. Så uden noget bagved mod tapetet. Man skal så sætte den på afstandsstykker mod væggen.

Just det! en glasskive ville måske blive skidesmart. glasfyrene kan jo altid målt skære.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.