Der skal lægges et massivt trægulv i Det Nye Soveværelse. Siljans Fyrretræsgulv findes i tre tykkelser, 20, 25 og 30mm. 30mm er udelukket pga gulvvarmen, findes der nogle andre funktionelle grunde, der styrer valget mellem 20 og 25mm?

25mm gulvet er selvbærende på cc60 bjælkelag, i dette tilfælde ligger der en tætningsplade under, så begge gulvene kan anses for at være selvbærende.

Synspunkter?
 
Et par venner lagde et siljangulv. Gulvet (brædderne) i sig selv er ret varme. De har ikke nogen gulvvarme der, men det er ikke fordi gulvet i sig selv er varmt, men mere teknisk fordi det ville blive for stor en ombygning.
 
Har kigget rundt om at lime massive gulve i stedet for at sømme eller skrue, nogle siger at det går fint, mens andre siger at det ikke går, nogen med erfaring med dette, har beton under og hvis man lægger spånplade under, så bygger det på højden .........
 
Gulvproducenterne ser ud til ikke at kunne lide, at man hellimer massive gulve, fordi plankerne så ikke kan bevæge sig hver for sig. På alle producenternes hjemmesider, jeg har kigget på, er man meget tydelig med dette, så det er nok ikke værd at prøve engang. Det vil vride sig.

Det bliver i øvrigt 20x135mm gulv for min del, skal tage ud og kigge på nogle gulve for at bestemme efterbehandlingen. 300kr/kvm synes at være en rimelig pris for dette.
 
Vi har talt med både Siljan och Dala Floda Golv, og ifølge begge producenter skal man skrue fast hver planke, hvis man har gulvvarme under - absolut ikke lime!

Når man skruer, bevæger hver bræt sig for sig selv, i stedet for at hele gulvparter bevæger sig, hvilket kan give centimeterbrede sprækker.

Vi har lagt Siljans fyrretræsgulv 25x158 mm, behandlet med lud, olie og voks. Har skruet i strøerne, da vores vandbårne gulvvarme ligger nede i bjælkelaget.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.