Jeg har hørt fra flere steder, at en massiv stenmur midt inde i huset kan akkumulere varme godt. Det skal også fungere godt at bygge vådrum i forbindelse med stenmur. Jeg sidder og overvejer, om man skulle slå en sådan væg op i det hus, jeg skal bygge... engang i fremtiden... Som jeg tænker det, skal muren stå så langt inde i huset, at den højt stående sommersol ikke når den, hvilket dog den lavt stående vintersol gør. Er der nogen, der har erfaringer med en sådan konstruktion? Gerne billeder.

I
Det er rigtigt, at tunge vægge i huset magasinerer varme. Valget af tunge indervægge og lette ydervægge plejer derfor at blive fremhævet som den optimale løsning. Lette ydervægge 'lækkes' derimod varme ud fra og afkøles derfor hurtigere. Samtidig er de hurtigere at opvarme om efteråret.

Tunge vægge som ydervæg fungerer også, men er her til ulempe. De trækker varme til sig om vinteren og holder den langt ude på foråret. Til gengæld trækker de kulde til sig om efteråret/vinteren, og det tager noget tid, før indeklimaet er tåleligt både vinter og sommer.

Pas dog på med at tro, at tungheden skulle være en fordel for en pejs. Den kan være det, hvis skorstenen er isoleret ovenover bjælkelaget og ud på taget, ellers trækker skorstenen lige så meget kulde ind, som pejsen varmer.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.