Vanligtvis har man jo ude-gips, asfaboard eller vindduk som vindspærre i en vægkonstruktion, men det burde vel også fungere med masonit? Det bruges jo på netop denne position i tagkonstruktioner.

Fordele, jeg kan lide, er, at det er let at arbejde med, fylder lidt, og giver god stabilitet til væggen (bedre end asfaboard gætter jeg?).

Eller mangler jeg en afgørende ulempe?
 
S
why not?
men jeg ville ikke sætte standard masonite. gerne oljehärdad
 
Jeg har hørt, at oliehærdet board er for damptæt, og eventuel fugt indefra ikke diffunderer ud tilstrækkeligt godt.
Men jeg har ikke lykkedes med at kontrollere, om det passer, så hvis nogen ved det, ville det være fantastisk at få styr på.
 
Oliehærdet board blev brugt allerede i 1930'erne på vægge som en billigere erstatning for yderpanel.
For at mindske bukling blev trælister, imiterende lægter, sat op. Udførelsen var populær på sports- og sommerhuse.
(snudd på OT)
 
Ja, kan være et alternativ. Hvor godt det fylder funktionen som vindstopper kan man måske overveje. Man vil nok lægge pladerne kant mod kant, og da ved jeg ikke om ikke andre alternativer er bedre.
 
  • Synes
jwallden
  • Laddar…
Eller OSB som ser ud til at være populært i USA. Klasse 3 ser ud til at blive brugt i England også.

Og i England antager jeg, at det regner en del under byggetiden. Og det ser jo ud til at gå godt.

OSB 3

For tørt og fugtigt strukturelt brug er OSB3 det ideelle panel. Du drager fordel af BBA-godkendelse og valget mellem kvadratkantede eller T&G-formater. Dette panel er designet til at modstå alle de strabadser, du kan udsætte det for. Det er et fremragende valg til fugtige strukturelle anvendelser som husbyggeri og kommercielle byggeprojekter.
http://www.falconpp.co.uk/osb.php
 
Senest redigeret:
Mit hus fra -62 har masonit som vindspærre. Samlingerne ligger midt på en stående regel, så masonitpladerne sidder derfor kant i kant uden problemer.
 
Jeg har endelig lykkes med at samle dampmodstanden (Sd) i nogle forskellige vindspærrer (det var ikke let at finde!):
Vindtæt "ny de luxe": 0.04m
Gips 13mm: 0.1m
Asfaboard 12mm: 0.2m
Board 3mm: 0.25m
Vindtæt "traditionel": 0.4m
Oliehærdet board: 0.4m
(overraskende at gips har så god gennemtrængelighed - det troede jeg ikke!)

Nogle leverandører skriver, at Sd <0.5m betragtes som diffusionsåben, så alle er tilsyneladende ok. Der er jo særlige hensyn for isolering med ecowool uden diffusionsspærre, og det er herfra, at erklæringer er kommet om, at oliehærdet board er for tætte. Og det passer jo, at den er dobbelt så tæt som den almindelige board, men selv ikke-deluxe vindtæt ser ud til at være dårligt stillet således.

Kommenter eller korriger gerne!
 
  • Synes
Gosforth1 og 4 andre
  • Laddar…
Vigtige at vide er også, at forholdet inde ude skal være mindst 10X så høj modstand på indersiden, så er masoniten lige så dyr som fx ydergips, og giver ikke lige så god stabilitet som gips. Har selv sat masonit udvendigt på et hus men syntes, det var svært at få godt, eftersom de er så bøjede.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.