Som jeg har forstået det, er der bedre lydisolering i en væg jo tungere den er. Findes der så nogen grund til ikke at bruge en markplade (stenuld) i en væg?

Hvis jeg skal lægge markplader ind, hvordan skal jeg så gøre med hensyn til at væggen er 90 mm - kan jeg bruge en 100 mm-markplade og presse den hårdt, eller skal jeg bruge en 70 mm-plade og hvad kan jeg så bruge til de resterende 20 millimeter?

En dum idé ville jeg sige. Isoleringen har man for at det ikke skal opstå resonanslyd, ikke fordi det er tungt. Der er en risiko for at markskiven er så pass stiv at lydbølger forplanter sig i væggen.

ok, tak!
Hvorfra har jeg fået den idé, at det er godt, at det skal være tungt, gælder det, når man diskuterer plader (OSB sammenlignet med gips)?

Cff sagde:
ok, tak!
Hvorfra har jeg fået, at det er godt, det skal være tungt, gælder det når man diskuterer plader (OSB sammenlignet med gips)?
Jeg har fået at vide, at materialer med høj densitet bremser lyd bedst. Densitet og vægt hænger jo på sin vis sammen...

ok, så det er godt, hvis man har noget med høj densitet, men som ikke er for stift (så lydbølger ikke skal forplante sig som Fozz advarer om)?
Er brandskiver i stenuld noget imellem almindelig stenuld og markplader? Kan det i så fald være et godt alternativ?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.