D
Hej,

Jeg overvejer at opsætte en markise i sydvendt retning. Markisen skal være 500-600 cm med en udfald på 300-350 cm. Jeg har fladt tag med en tagfod, så det naturlige ville være at sætte markisen (70-80 kg) på tagfoden.

Jeg mistænker, at væggen (med vindue) som tagbjælkerne ligger på er noget underdimensioneret. Jeg kan bl.a. se revner på indersiden ved vinduerne, der sandsynligvis skyldes, at taget er for tungt for væggen, så der ikke er nogen margen til at opsætte en markise. Især da der kan overføres en del kræfter til tagfoden med en så stor markise.

Jeg overvejer derfor, om jeg i stedet kan svejse en overligger med to ben, som jeg "stiller" mod tagfoden (se skitse). Jeg overvejer, hvilke dimensioner jeg ville have brug for til en sådan overligger med en spændvidde på 500-600 cm. Skjuvkraften kan jeg håndtere med små støtter fra huset.

Hvad tænker I?

sort: tagfod
lilla: tænkt konstruktion

• Skiss af markisekonstruktion i lila med overligger og to ben, længde 500-600 cm og højde 240 cm, monteret på sort tagfod.
Senest redigeret:
D
Sådan ser facaden ud:

• Sort moderne husfacade med store vinduer og trædør, belyst om aftenen.
Min vane tro så kaprer jeg tråden og stiller et nysgerrigt spørgsmål:-)

Hvilken markise i den størrelse skal man købe for at få den rette kvalitet for pengene? Jeg går i markisetanker. Men jeg har ingen anelse om, hvor man skal begynde at kigge.

D
Jeg er ikke kommet så langt, men der findes x antal tråde, der diskuterer netop den sag. Prøv at bruge søgefunktionen øverst. Søg på markis og læs indledningen på trådene.

Jeg vil nok vælge en billig fra hornbach.

Held og lykke

D
Nogen?

D Derbyboy sagde:
Nogen?
Har hornbach. så store og med motor da. En sådan har en god solid drejning i indfæstningen, jeg har en 6X3,5 meters og 4 fastgørelser med gennemgående 16 mm gevindstang på gavlen + lidt forstærkning indenfor. Konsollerne til at fæste markisen i er ca 150 mm og 100 mm mellem hullerne. Markisens bærearm er 40 mm firkant og klarer drejningsmomentet, så en 50X50 firkant klarer det sikkert, med påsvejste 6 mm plade for fastgørelserne går fint. Stolperne bør være 50 X 50 mm med og helsvejses på overlæggeren. Nogle stykker (5 stk) ind i væggen for at det ikke skal falde udad.

D
50x50 altså, godstykkelse?

D Derbyboy sagde:
50x50 altså, godstykkelse?
6 mm er rigeligt og helst galvaniseret, men en galv er lidt svær at svejse, den vil gerne brænde i galven. Så en almindelig stål/jern som males med rustbeskyttelsesfarve og derefter den kulør, du ønsker.. Glem ikke, at stolperne skal have en fod under sig på ca 10x10cm og fastgøres i trallen.

D
Tak, kommer nok ikke fastgøre den i terrassen, men i stedet støbe fundament under terrassen. Berg i dagen ca. 80 cm fra terrassen nedenunder. På den måde kan jeg få konstruktionen meget stiv, dvs. minimalt skub mod huset og udad.

D Derbyboy sagde:
Tak kommer nok ikke fastgøre den i trallen, men i stedet støbe fundament under trallen. Berg i dagen ca. 80 cm fra trallen nedenunder. På den måde kan jeg få konstruktionen meget stiv, dvs minimalt skub mod huset og udad.
Nogle 16 jern i klippen som støbes ind i betonen og noget som går op i stople ved støbningen.

D
Ah laver to støbeforme og så stiller jeg benene i betonen. Når jeg er træt af det, tager jeg vinkelsliberen frem.

Det er nok med 10-12mm armeringsjern. Kan lave formen 40x40 og 50 høj

D Derbyboy sagde:
Æh laver to støbeforme og så stiller jeg benene i betonen. Når jeg er blevet træt af det, tager jeg vinkelsliberen frem.

Det er nok med 10-12mm armeringsjern. Kan lave formen 40x40 og 50 høj
Bliver nok godt det der.

D
Må bare finde nogen, der kan svejse :)

D Derbyboy sagde:
Må finde nogen, der kan svejse :)
Og gøre det på stedet, inden det rejses, svært at transportere sådan en konstruktion. Sørg bare for, at det er nøjagtigt i 90 grader mellem bjælke og stolpe, samt at de linjerer lige ned.

Fairlane
Brun træregel monteret over et vindue med metalbeslag til markiseinstallation.

Sådan er det sat hos mig, dvs. en ordentlig regel som jernene sidder i. Det er selvfølgelig en helt anden konstruktion, men måske giver det en idé om, hvor grov din konstruktion skal være. I dette tilfælde har der siddet markiser i mange år på den regel, og det ses ikke det mindste. De tidligere markiser blæste desværre i stykker. Nu har jeg en 5x3 fra Hornbach, som jeg satte op sidste år. Skal supplere med en 4x3 ved siden af. Jeg tror, jeg betalte omkring 6000 for den sidste år, og jeg er tilfreds. Den skal kunne tåle vind ifølge klasse 2, hvilket er godt for den prisklasse. Jeg skal supplere med en mere og så solsensor og vindsensor, så jeg slipper for at styre selv.

• Synes
Derbyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.