K
Stødte på en halvrådnet ladcykel i går og tænkte på at bygge en ny kasse. Har altid tænkt, at forskalingsfiner passer perfekt, men når jeg kigger rundt, så anbefaler de fleste marinefiner. Den er dog 4 gange dyrere, så jeg vender mig til jer for råd.

Fungerer forskalingsfineren, eller bør man satse på marinevarianten, når man alligevel lægger arbejde i at lave noget godt? Findes der et mellemalternativ? Forskallingsfiner med vandfast lim?

L
Formplyfa bruges til støbning og er modstandsdygtig over for vand og meget stærkt, jeg har selv en plade, der har stået ude i et par år, har ikke adskilt sig i materialet, men tænk på at de vejer ret meget, så bilen bliver tung, måske en lettere plade og maling.

• Synes
Magnus Wretborn og 1 anden
  • Laddar…
L
Karosserifinér er meget tunge dem med, samme som jeg har på traileren

K
Er det lettere at forme formplyfa, eller står form bare for at man kan bygge lige forme?

Tænker at jeg burde kunne få ned vægten ved at bruge 9 mm på siderne.

Skal tjekke med bræddegården hvad de har og kan tage hjem, ellers var fredricssons et godt tip.

L
Det går ikke at ændre nogen plade overhovedet, alle er mere eller mindre stive, du skal nok tage fat i en plade hvad det nu bliver, fysisk for at føle vægten og muligheden for at anvende.

K
Karosseri/slidplyfan findes helt ned til 6,5 mm tykkelse og vejer da kun 4,7 kg/m2 mod 8-10 for 12 mm

• Synes
Liteavvarje
  • Laddar…
L Liteavvarje sagde:
Det går ikke at ændre nogen plade overhovedet, alle er mere eller mindre stive, du skal nok tage fat i en plade hvad det nu bliver, fysisk for at mærke vægten og muligheden for at bruge
Det går at bøje tyndere krydsfinerplader en smule og mest i en retning (afhængig af retningerne på lagene). Så hvis du vil have 8 mm tykt, kan du tage 2 stk 4 mm og montere oven på hinanden og få til en rundet form.

• Synes
Kallebo og 1 anden
  • Laddar…
K
Var på brændegården i dag og rekognoserede lidt. De har 4 mm (også 7, 9 og 12 mm) fyrretræsfinér som ifølge sælgeren er limet med vandfast lim til rimelig pris.

Med hvilken radius kan man forestille sig at kunne bøje to plader 4 mm finér? Ville det være muligt at bøje pladerne rundt om tre sider af kassen (to hjørner) med en radius på 15-20 cm?

L
Er nok tvivlsomt, at det går, virker ret brat, nogle gange anvendes damp til at krølle træ, men tror ikke du har det, har ikke gjort det nogen gang med at bøje plader

• Synes
Kallebo
  • Laddar…
K
Hmm. Vil jo have det relativt skarpt. Måske må man løse det med flere dele. Det ville jo være rart, hvis man kunne spænde hele kassen sammen med to dele, en der løber som et U på sider og bagside og en der udgør bunden og forsiden...

Edit: Ser alligevel ikke umuligt ud... hvad bør jeg lime pladerne sammen med, når jeg har bøjet dem? Gætter på, at biltemas vandfaste trælim ikke anbefales. På de amerikanske sider, jeg har læst nu, anbefales west-epoxisystem. Hvad er den svenske modstykke?

Senest redigeret:
K
Jeg forestiller mig, at det skal blive i denne retning. Men i et eller to stykker.

• Ladcykel i brunt og sort med rummelig kasse foran, egnet til last eller passagerer, står mod en hvid baggrund.
L
Vidunderlige forme
Vil ikke gøre dig ked af det, men den slags er formpresselimmede og har nok brug for lidt grovere maskiner til det, har set på video hvordan de gør det.

F
K Kallebo sagde:
Tænker mig at det skal blive i den retning. Men i ét eller to stykker.
Nej du, det der klarer du ikke med plywood. Lav i stedet en firkantet kasse. Eller byg en flot form og håndoplæg en flot balje i glasfiber.

K Kallebo sagde:
Hmm. Vil jo have det relativt skarpt. Måske må man løse det med flere dele. Det havde jo været fint, hvis man kunne spænde hele kassen sammen med to dele, en der går som et U på sider og bagside og en som udgør bunden og forsiden...

Edit: Virker alligevel ikke umuligt... hvad bør jeg lime sammen pladerne med, når jeg har bøjet dem? Gætter på, at biltemas vandfaste trælim ikke anbefales. På de amerikanske sider, jeg har læst nu, anbefales west-epoxysystem. Hvad er den danske tilsvarende?
West system epoxi findes hos velassorterede bådtilbehørsbutikker her i Danmark. Men hvis du ikke har brug for deres forskellige gode tilbehør, fungerer almindelig epoxi fra for eksempel biltema næsten lige så godt og er let at få fat på. Hvis du alligevel er i gang med at beskytte hele konstruktionen med epoxi, kan du vælge krydsfiner, der ikke er krydsbundet, men hvor fibrene ligger i samme retning i alle lag. Da er det let at skabe en pæn radius.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.