1,730 læst ·
7 svar
2k læst
7 svar
Mangler nederste syld og sandsynligvis ingen fastgørelse
Efter at jeg havde været meget nede i krybekælderen på grund af fugtproblemer, opdagede jeg en ting med husets rem.
Det ser ud til at være en 45* 192/220, (ikke taget målene) lægte som ligger stående. Den bygger altså 220 op i stedet for 45 op. På denne sidder der så en øvre rem. Forestil jer konstruktionen nedre rem, bærelinje, øvre rem men da manglen af den nedre rem. Så heller ingen fastgørelse af lægten. Etagedækket for gulvet sidder med bjælkesko i bærelinjen. Hvis ikke hele huset ligger løst på muren, så har man brugt bjælkeskoen for at fastgøre lægten i grundmuren.
Det ser ud til, at man har brugt konstruktionen for søjlefundament, selvom det er krybekælder, og forhåbentlig har fastgjort den med hjælp af bjælkeskoene? Jeg tror dog ikke det, for lægterne til etagedækket ser ikke ud til at "svæve" i bjælkeskoen, hvilket de burde gøre, hvis der var skruehoveder under lægten. Man burde da have set en sprække mellem lægte og bjælkesko.
Jeg har tre spørgsmål om dette. Første spørgsmål er, om den nedre rem er vigtig, eller om det er nok med "stående" 45*195 lægte og så øvre rem.
Andet spørgsmål er, hvor slemt det er, hvis huset ligger løst på muren, hvis det er sådan, at bjælkeskoene ikke er brugt til at fastgøre alt i muren. Sidste spørgsmål er, om dette kan gå som en skjult fejl, enten vedrørende konstruktionen eller manglen på fastgørelse.
I øvrigt ligger der pap under, og ingen fugtskade i remmen så vidt jeg kan se. Opdagede det, da jeg begyndte at løfte på skivene i trossbotten osv for at kigge på selve etagedækket for gulvet.
Det ser ud til at være en 45* 192/220, (ikke taget målene) lægte som ligger stående. Den bygger altså 220 op i stedet for 45 op. På denne sidder der så en øvre rem. Forestil jer konstruktionen nedre rem, bærelinje, øvre rem men da manglen af den nedre rem. Så heller ingen fastgørelse af lægten. Etagedækket for gulvet sidder med bjælkesko i bærelinjen. Hvis ikke hele huset ligger løst på muren, så har man brugt bjælkeskoen for at fastgøre lægten i grundmuren.
Det ser ud til, at man har brugt konstruktionen for søjlefundament, selvom det er krybekælder, og forhåbentlig har fastgjort den med hjælp af bjælkeskoene? Jeg tror dog ikke det, for lægterne til etagedækket ser ikke ud til at "svæve" i bjælkeskoen, hvilket de burde gøre, hvis der var skruehoveder under lægten. Man burde da have set en sprække mellem lægte og bjælkesko.
Jeg har tre spørgsmål om dette. Første spørgsmål er, om den nedre rem er vigtig, eller om det er nok med "stående" 45*195 lægte og så øvre rem.
Andet spørgsmål er, hvor slemt det er, hvis huset ligger løst på muren, hvis det er sådan, at bjælkeskoene ikke er brugt til at fastgøre alt i muren. Sidste spørgsmål er, om dette kan gå som en skjult fejl, enten vedrørende konstruktionen eller manglen på fastgørelse.
I øvrigt ligger der pap under, og ingen fugtskade i remmen så vidt jeg kan se. Opdagede det, da jeg begyndte at løfte på skivene i trossbotten osv for at kigge på selve etagedækket for gulvet.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 indlæg
Jeg forstår ikke beskrivelsen.
Hvis I ser på billedet så mangler jeg den nedre syld, nr 11 på billede. Nr 1 er gulvbjælkerne som sidder med bjælkesko. Jeg overvejer om bjælkeskoen bruges som fastgørelse mod fundamentsmuren.L Lappa123 sagde:Efter jeg har været meget nede i kryberummet på grund af fugtproblemer opdagede jeg en ting med husets syld.
Det ser ud til at være en 45* 192/220, (ikke taget målene) regel som ligger stående. Den bygger altså 220 op i stedet for 45 op. På denne sidder der så en øvre syld. Tænk jer konstruktionen nedre syld, bærbjælke, øvre syld men da mangler den nedre syld. Så jeg heller ingen fastgørelse af reglen. Bjælkelaget for gulvet sidder med bjælkesko i bærbjælken. Hvis ikke hele huset ligger løst på muren så har man brugt bjælkeskoen til at fastgøre reglen i fundamentsmuren.
Det ser ud til man har brugt konstruktionen for punktfundamenter selvom det er kryberum og forhåbentlig fastgjort den ved hjælp af bjælkeskoene? Jeg tror dog ikke det for reglerne til bjælkelaget ser ikke ud til at "svæve" i bjælkeskoen hvilket de burde gøre hvis der var skruehoveder under reglen. Man burde så have set en sprække mellem regel og bjælkesko.
Jeg har tre spørgsmål angående dette. Første spørgsmål er om nedre syld er vigtig eller om det er nok med "stående" 45*195 regel og så øvre syld.
Andet spørgsmål er hvor slemt det er hvis huset ligger løst på muren ifald bjælkeskoene ikke er brugt til at fastgøre alt til muren. Sidste spørgsmål er om dette kan gå som skjult fejl, enten angående konstruktionen eller manglen på fastgørelse.
I øvrigt ligger der papir under og ingen fugtskade i sylden hvad jeg kan se. Opdagede det da jeg begyndte at løfte på strøbjælkerne osv for at kigge på selve bjælkelaget for gulvet.
Af en eller anden grund er de der, det bliver til at undersøge nærmere, om der findes bolt/skruv eller andet som forbinder træ og sko. Måske de ?? satts dem der i forebyggende øjemed men ikke brugt. Kan ikke ses på afstand.
Klik her for at svare