Hej!
Siden vi flyttede ind i huset i 2015, har den evige føljeton "få trappen til at være stille" stået på!
I dag blev det dog et skridt fremad, og jeg er nu næsten helt sikker på, at det er barnelisterna under trinnene, der knirker! Trappen har været åben fra starten, men den tidligere ejer gjorde den "lukket" ved at sætte perlespåndsplader (6mm spånplade) på barnelisterna og bagpå trinnene. Disse blev fuget og malet!
I starten var jeg sikker på, at det var i fugerne omkring stødtrinnene, der knirkede, men efter at have skåret fugerne væk, fjernet overskydende maling, løsnet fastgørelsen i stødtrinnenes nederste kant, og derefter forsøgt at gøre det omvendt og kun fastgøre i nederste kant, flyttede stødtrinnene 2-3 mm i øverste kant fra trinnene osv. uden fremskridt, testede jeg til sidst at give mig i kast med barnelisterna, og så blev der en forskel! De er monteret efter alle kunstens regler, men da den tidligere ejer malede trappen, blev der voldsomt meget maling også på disse, så sprækken mellem trin og barnelist var fyldt med maling, hvilket gjorde, at det knirkede!
Men nu til mit spørgsmål, når barnelisterna er skrabet rene for overskydende maling og blevet "knirkefrie", vil jeg jo gerne opfriske trappen lidt, der er mange skruehuller osv. i stødtrinnene. Kan jeg fuge sprækkerne omkring stødtrinnene igen, eller vil det også knirke? Jeg ved jo ikke, om det også var en kilde til knirkene, da jeg fjernede dem i første omgang...