Jeg er i gang med lidt finsnedkeri i gulv og omkring vinduer og lignende. I går købte jeg nærmere 30 lpm planhøvlet 21x69mm og 15x69mm. Nu, når jeg er begyndt at save dele op til en indramning og detaljer i et fyrretræsgulv, bemærker jeg, at målene på træet varierer fra 65mm-69mm. Utrolig irriterende da det varierer med 3-4mm. Skal man acceptere dette? Alt er købt fra en lokal velassorteret byggemarked og alle brædder taget fra samme bunke.

Det var vel lidt stor spredning. Der findes sikkert en standard der styrer. Men en vis spredning må man regne med bl.a. pga. fugtindholdet.

K
Det er irriterende stor spredning på det dimensionshøvlede træ. Der findes en standard at finde på f.eks. træguiden. Det må åbenbart skille +-1 mm. Skal man bruge det til møbelsnedkeri bør man nok specialbestille med krav på nøjagtighed...

Edit: billede fra træguiden.
35-tvasnittsmatt-avvikelser-hyvlat-virke.jpg

Senest redigeret:
Ja, irriterende er ordet. Jeg kan acceptere +-1-2mm men her er der mindst 4mm forskel mellem flere brædder.

Tag brædderne med til firmaet og byt. Tag en skydelære med og vælg, så du får så lille diff som muligt.

Kallebo sagde:
Det er irriterende stor spredning på det dimensionshøvlede træ. Der findes en standard, man kan finde på fx træguiden. Det må tilsyneladende variere med +-1 mm. Skal man bruge det til møbelsnedkeri, bør man nok specialbestille med krav om nøjagtighed...

Edit: billede fra træguiden.
[bild]
Dimensionshøvlet er vel almindeligt regeltræ? Planhøvlet forventes vel at være betydeligt bedre?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.