Hej, jeg har et vaskerum i kælderen med en pudset betonvæg, der er en slags plastikmaling på pudset, og egentlig vil jeg bare male hvidt med mindst mulig indsats.

Behøver man fjerne al puds, eller kan man spartle denne væg glat og male? (vådrumsspartel?)

Grunden blev drænet for 20 år siden.

• Væg med gul maling viser huller og skader i pudset beton, potentielle klargøringsproblem til maling.
Egentlig skal du slibe al maling ned til pudset. Derefter reparere pudset med mørtel og så kan du gå over med finspartel og male med almindelig vægmaling eller silikatmaling.

S Småbrukaren sagde:
Egentlig skal du slibe alt maling væk ned til pudset. Derefter reparerer du pudset med mørtel, og så kan du gå over med finsparkel og male med almindelig vægmaling eller silikatmaling.
okay, det lyder næsten lettere at fjerne pudset helt ? det bliver jo meget porøst, når man sliber i det

Den er sandsynligvis porøs, fordi den ikke ånder ordentligt. Brugen er selvfølgelig tørret ud i årenes løb.

Er det en ydervæg, ville jeg nok pudse om, men er det en indervæg, kan du spartle med medium og male med grunder til indendørs brug. Eventuelt er der behov for spærrende maling for at forhindre, at plasten trænger igennem.

Svært at vide.

J
Kalkmørtel føles svag, men hvis man ikke udsætter den for vold, kan den holde alligevel. Hvis skaderne er små, ville jeg reparere med kalkmørtel og bruge så lidt maling og spartelmasse som muligt. Hvis spartelmasse, så vådrum, men helst kun mørtel. Derefter male med gennemtrængelig maling, helst silikat, men når næsten alt allerede er malet, ville jeg vælge en mørtel- og murfarve, der er gennemtrængelig. Hvis det bare er en koldkælder, burde det også fungere med fx maling beregnet til fx en udendørs mur eller sokkel, men læs på bøtten for at sikre, at der ikke er gift i malingen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.