Jeg planlægger at fjerne en døråbning ind til en gang. Væggen er bærende, og jeg vil gerne sætte en max 70mm høj stålbjælke op for at bære taget. Åbningen bliver 150cm bred. Huset er et 1-plans rækkehus med fladt tag, så belastningen er ikke specielt høj, bor i Stockholm, så så meget sne har vi ikke. Det gør ikke så meget, hvis bjælken bøjer sig lidt ved maksimal belastning.
Findes der nogle passende stålbjælker, der bør klare kravene, og er det i så fald en U- eller H-bjælke, der gælder?
Mvh
Michel
Findes der nogle passende stålbjælker, der bør klare kravene, og er det i så fald en U- eller H-bjælke, der gælder?
Mvh
Michel
Det er et 1-plans rækkehus bygget i 1957 baseret på væg- og tagelementer (Elementhus), der er altså ingen traditionel regelstamme. Døråbningen er i midtervæggen i huset, som har en total bredde på omkring 5,5 m og går på tværs af spærretningens retning.
Så tagspærerne hviler på denne væg, selvom det kun er 5,5 meter i spændvidde? Er du sikker på, at den er bærende?
Edit: Og nu forstod jeg, at det er fladt tag og ikke en traditionel tagkonstruktion. Tror nogen anden må svare på, hvordan du skal dimensionere, dette er uden for mit område.
Edit: Og nu forstod jeg, at det er fladt tag og ikke en traditionel tagkonstruktion. Tror nogen anden må svare på, hvordan du skal dimensionere, dette er uden for mit område.
Ngn som ved om der findes HEA- eller HEB-bjælker, der er maksimalt 70 mm høje?
I de lister, jeg har fundet, står der ingen mål, kun produktnavne som "HEB 100". Er "100" = 100 mm i højde?
I de lister, jeg har fundet, står der ingen mål, kun produktnavne som "HEB 100". Er "100" = 100 mm i højde?
Tjek fx: www.bengtssonssmide.se/
Klik her for at svare