Hvilken er max fugt % som er acceptabelt i konstruktionsvirke til et løsning-has hus?

Årsagen til spørgsmålet er, at vi skiftede tag for nogle år siden, råspont + filt + teglimitation (plade) og råsponten er nu sortplettet. Dette skulle skyldes, at råsponten ikke var tør, da den blev monteret. Det var dog perfekt vejr i juli, da vi gjorde arbejdet, og træet var godt dækket om natten, så fugten skulle stamme fra "fremstillingen" dvs. den var ikke tilstrækkeligt tør fra savværket.

Hej jakim!

Hvis jeg ikke tager fejl, bør fugtindholdet i konstruktionsvirke være under 17%. Fugtindholdet påvirkes, så snart træet forlader tørrekammeret. Om vinteren er luftfugtigheden lavere, om sommeren højere. Det spiller altså en rolle, hvor længe træet har været mellemlagret på byggepladsen.

Ud fra din beskrivelse tror jeg dog ikke, at træets fugtindhold har været den eneste årsag til, at I har fået mugangreb. Hvis jeg har tolket det korrekt, så er brædderne synlige fra indersiden på et koldt loft. Det er meget vigtigt, at disse lofter bliver ordentligt ventilerede. Ellers rammes de af samme problem som krybekældre om sommeren. Dvs. varm, fugtig luft kondenserer inde på loftet.
Sørg for, at taget er ordentligt ventileret, så bør I få styr på problemerne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.