Jeg overvejer at fjerne en indervæg, men da den ene ydervæg er lavere end den anden, er jeg forvirret over, hvordan tagspæret ser ud, og om væggen derfor kan være bærende.

Endnu har jeg ikke taget loftet ned eller kravlet op på loftet for at kigge nærmere. Loftet er lavt og har maks 50 cm mellem isolering og råspont. Huset er smalt, 600 cm udvendige mål. Så jeg har skitseret en tegning af, hvordan jeg tror, det kan se ud. Jeg har naturligvis kigget ind på loftet via lemmen og set, hvordan tagspæret ser ud derfra ... men det er svært at sige, hvordan hanbjælken går.

Hvad tror I?

• Diagram over tagkonstruktion med farver: grøn for loft, rød for tagstol, sort for indervæg og blå for ydervæg. Viser potentielt bærende vægge.
BirgitS
Hvornår er huset bygget?
Har du nogle konstruktionsplaner eller lignende?
På sektionsplanen plejer det at fremgå, hvad der er bærende indervægge.

BirgitS BirgitS sagde:
Hvornår er huset bygget?
Har du nogle konstruktionsplaner eller lignende?
På sektionsplanen plejer det at fremgå, hvad der er bærende indervægge.
Huset er bygget i 60'erne, men blev udvidet i 70'erne.
Der står ganske vist, at det er selvbærende fagværk i byggetilladelsesplanen... men jeg er alligevel forvirret haha :) Og når jeg kigger på tegningen, synes jeg ikke rigtig, det stemmer med virkeligheden. I det mindste ikke på sektionsplanen for kælderen, der vises en overetage, der ser symmetrisk ud, eller?

• Byggetegning af hus fra 60'erne og udvidelse fra 70'erne, med forslag til facadeændringer og sektionsvisning af kælder og overplan.
  • Plan over husets udvidelse med værelser, stue, køkken og opbevaringsrum, sammen med eksisterende kælderdesign. Vist opdeling af rum og strukturer.
Et foto af, hvordan det ser ud i dag
....og lad dig ikke påvirke for meget af det, der ligner en bjælke. Det kan være....men en meget enkel bygget boks med spånplade og nogle brædder/regler.

• Et rum med lys træloft, åben dør mod balkon og hjørne med tøjstativ og kasser. Enkel konstruktion i baggrunden muligvis lavet af spånplader.
Hvor høj er ydervæggen, der hvor du har tegnet et grønt indvendigt loft med skråt tag?
Det er jo den del, der ikke helt matcher dine tegninger.

Dowser4711 Dowser4711 sagde:
Der du har tegnet et grønt indvendigt tag med skråtag, hvor høj er ydervæggen?
Det er jo den del, der ikke rigtig matcher dine tegninger.
Når jeg står ved den lave væg, er ståhøjden maks 190 cm. Normal ståhøjde er ellers 230 cm.

BirgitS
På tegningen ser det jo ikke ud til at være gitterspær. Skal man tro på sektionsoptegningen der, så er der ingen bærende indervægge. Men på tegningen ser det jo heller ikke ud som om du har tegnet spærerne.

På sektionsoptegningen med kælder synes jeg nok, at der er forskellige afstande mellem ydersiderne og den nærmeste stående regel for vinden. Til forskel fra den øvre sektionsoptegning.

BirgitS BirgitS sagde:
På tegningen ser det jo ikke ud til at være fagværkskonstruktioner. Skal man tro på sektionstegningen der, så er der ingen bærende indvendige vægge. Men på tegningen ser det jo heller ikke ud som om du har tegnet tagspærene.

På sektionstegningen med kælder synes jeg nok, at der er forskellig afstand mellem ydersiderne og den nærmeste stående regel for taget. I modsætning til den øvre sektionstegning.
Nu ser jeg en fejl jeg også har lavet på den tegning, jeg har skitseret. Trappetrinene er ikke symmetrisk placeret. Se vedhæftede foto, der viser højre henholdsvis venstre side.

• Loftsrum med træbjælker, hvor en skrå støtte er ikke symmetrisk placeret. Viser en knudepunkt mellem loft og støttebjælker.
  • Loft med ujævne bjælker og asymmetriske trin, der viser en del af tagkonstruktionen, ses fra midten mod bagvæggen.
  • Planritning med detaljer om bjælkelag og tagkonstruktion i en ansøgning om byggetilladelse. Viser materialetyper og dimensioner.
Tja, den tegning som du har stemmer ikke med virkeligheden.
Og så plejer virkeligheden at vinde...

Enten er der sket en ombygning efter byggetegningen, eller måske mere sandsynligt, så har de bygget på en anden måde end det var tegnet.

Baseret på hvordan det ser ud i virkeligheden, så føles det ikke urimeligt at det er en bærende væg, men for at være helt sikker skulle du have en konstruktør til at kigge og regne på det du har, inden du laver nogle større ændringer i de dele af konstruktionen.

Btw, er de mørke dele af taget fugt? Ser på pappen at du har haft lidt lækage, men ikke så meget og uklart hvornår.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Det der kan måske være fagværkstakstol, men kunne også være en slags forstærkning for at få taget til at kunne forlænges.

Findes der nogle beskrivelser i byggetilladelserne, hvor du kan finde mere om tagspær?

BirgitS BirgitS sagde:
Det der kan måske være fagværksspær, men det kunne også være en slags forstærkning for at få taget til at kunne forlænges.

Er der nogle beskrivelser i byggetilladelserne, hvor du kan finde mere om spær?
Nej, desværre finder jeg ingen yderligere information om spær. Det eneste, jeg har fundet om spær, er det udkast, jeg postede ovenfor, dvs. at det skal være fribærende fagværksspær.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.