Vi har et rum i vores hus, som i dag er en kældertrappe. Da vi skal bygge en ny trappe et andet sted, overvejer jeg, om man kunne bruge dette rum som madkælder/køleskab (ligger i direkte forbindelse med køkkenet). Kan man holde et rum i jordniveau nogenlunde køligt? Findes der nogen særlig metode til det? Rummet kunne nok køles noget ved ikke at isolere bjælkelaget mod kælderen. Noget andet? Tekniker, materialer etc.?
Taknemmelig for tips!
Taknemmelig for tips!
Har du ikke noget varmelegeme eller lignende, så bliver det naturligvis køligere derinde, men næppe så koldt som i en madkælder. Vores rum under trappen holder måske ca. 15 grader om vinteren, ingen varmekilde derinde, og så har vi en udsugningsventil, som jeg bilder mig ind kan hjælpe, men problemet er jo, at alt omkring rummet er opvarmet til stuetemperatur.
Hvilket opvarmningssystem har du? Hvis du har jordvarme, så er der jo en god kilde til kulde der. Hold øje med, hvordan du bygger med hensyn til fugt.
Jo, så er det jo. En væg ligger i dette tilfælde mod ydervæg. Kan man jo drage nytte af om vinteren men selvfølgelig ikke om sommeren... Og så at der er kælder nedenunder, og den er i det mindste køligere end indendørstemperaturen året rundt, selvom det om sommeren måske ikke er tilstrækkeligt til at køle rummet.Krokben sagde:
Har du inget element eller lignende så bliver det naturligvis køligere derinde men næppe viktualierum-kold. Vores rum under trappen holder måske ca. 15 grader om vinteren, ingen varmekilde derinde, og så har vi en udsugningsventil som jeg forestiller mig kan hjælpe, men problemet er jo at alt omkring rummet er opvarmet til stuetemperatur.
Klik her for at svare