Er i gang med at renovere gangen. Skal sætte sådan nogle panelplader op på væggene. Og den ene væg er jo skorstenen. Har læst et eller andet sted, at man ikke må have brændbart op ad skorstenen. Men hvad gælder egentlig? I dag er muren tapetseret og har været det, siden jeg købte huset.
Mvh anders
Mvh anders
Min kæreste spurgte vores skorstensfejer sidst han var hos os, om vi kunne sætte loftlister op mellem loftet og murstokken (de sad der tidligere, men vi har taget dem ned, da vi har renoveret).
Han sagde, at han ikke mente, det var en god idé, men at vi kunne måle, hvor varm murstokken blev der, når vi havde fyret "fuldt op". Hvis det blev mere end 80 grader, skulle vi ikke sætte nogen lister, sagde han.
Men da hun spurgte, hvordan det var med avispapir, der ligger op ad murstokken i loftet, syntes han ikke, det spillede nogen rolle. Så så sart virker det ikke at være.
Men mål temperaturen, når du fyrer, og ring så til skorstensfejeren og spørg
Han sagde, at han ikke mente, det var en god idé, men at vi kunne måle, hvor varm murstokken blev der, når vi havde fyret "fuldt op". Hvis det blev mere end 80 grader, skulle vi ikke sætte nogen lister, sagde han.
Men da hun spurgte, hvordan det var med avispapir, der ligger op ad murstokken i loftet, syntes han ikke, det spillede nogen rolle. Så så sart virker det ikke at være.
Men mål temperaturen, når du fyrer, og ring så til skorstensfejeren og spørg
er enig med billy begynd med at måle temperaturen, kontakt derefter en besiktnings mand (sotare).
hvis temperaturen ikke overstiger 80-85 grader, så kan man sætte lister mod murstocken
men du taler om heldækkende panel direkte imod? sådan må det nok ikke se ud træet vil lagre varmen typ, en sotare kan forklare bedre.
en anden ting som sotare kommenterer er okulærbesigtigelse af murstocken og tilbagevendende sådanne (undtagelse bjælkelaget).
regn med at skulle sætte stålregler og inspektionslemme så de kan lyse ind i og se på hele murstocken nu og også om 3 år, men hør med en besiktnings mand
held og lykke
Nils
hvis temperaturen ikke overstiger 80-85 grader, så kan man sætte lister mod murstocken
men du taler om heldækkende panel direkte imod? sådan må det nok ikke se ud træet vil lagre varmen typ, en sotare kan forklare bedre.
en anden ting som sotare kommenterer er okulærbesigtigelse af murstocken og tilbagevendende sådanne (undtagelse bjælkelaget).
regn med at skulle sætte stålregler og inspektionslemme så de kan lyse ind i og se på hele murstocken nu og også om 3 år, men hør med en besiktnings mand
held og lykke
Nils
Vi rev panel netop i vores hus og fandt så sort skimmel mod de gamle tapeter og tretex plade samt væv, der sad under panelen mod skorstenen. Skorstenen skal ånde, så måske skal du rive tapeterne ned først og sørge for, at der er en luftspalte og helst inspektionslem til kontrol. Vi fjernede alt efter at have haft Anticimex hjemme, så nu får den bare puds, der ånder.
Sæt cemerit/Minerit nærmest skorstenen, den er helt godkendt til høj varme.abel48 sagde:
De sidder jo tapet nu direkte på murstocken, og det har gået godt. Så det burde fungere med panelskive også. Den er 6mm af type masonit eller noget. Måske det hjælper at sætte en gipsplade bag panelskiven? Gips er jo brandsikkert.
Mvh anders
Mvh anders
Hvad jeg har forstået, så må man ikke beklæde skorstenen overhovedet, da den skal kunne inspiceres for revnedannelser ifølge den lokale skorstensfejer på begge sider.
Antager at det IKKE gælder, hvis man har rørindsats ligeledes træ mod muren, eftersom den ikke bliver varm.
Antager at det IKKE gælder, hvis man har rørindsats ligeledes træ mod muren, eftersom den ikke bliver varm.
Ok. Så maler jeg den i stedet. Fungerer det med hvilken som helst farve, eller skal det være puds farve? Jeg ville jo gerne have den samme farve som på panelen ved siden af. Og det er vandbaseret hvid farve med 40 glans.
Fungerer med vandbaseret i hvert fald og min skorsten kan blive ret varm, hvis man fyrer godt.abel48 sagde:
Klik her for at svare