Hej.
Jeg har brug for hjælp med, om man må gøre sådan her.
Vi bor i lejlighed og har en ikke-bærende indervæg mellem soveværelse og badeværelse. Mod soveværelset sidder en tynd gipsplade på lægter, så luftspalte og så spånplade på lægter.

Vores forening er i gang med et stambytte og har revet hele badeværelset ned og blotlagt denne væg fra badeværelset set. En dag, da jeg kommer hjem, ser jeg, at håndværkerne har skåret de stående lægter, som gipspladerne sidder på, for at kunne føre rør til håndvasken der. Dette har gjort, at væggen i soveværelset er blevet meget ustabil og er begyndt at bue udad.

De har også fastgjort en plade på indersiden af gipsen, som det virker som om de skal sætte rørene fast på.

Mit spørgsmål, er det virkelig fagligt korrekt gjort at skære stående lægter, selvom væggen ikke er bærende? Burde man ikke i så fald sætte liggende lægter for at stabilisere? Kan man virkelig fastgøre rør i en så ustabil væg?

Jeg er taknemmelig for svar, for jeg føler mig meget usikker på dette, og foreningens håndværkere kører bare over én, når man spørger.

Mikael_L
Ja de bør ikke efterlade det på den måde. Når de har fået rørene på plads, håber jeg, at de "laskar" på med en bit regel og på den måde reparerer de afkortede reglar.

Forresten, skal der være plastgulv eller fliser på væggene? Fliser kræver en meget stabil væg under.

Det skal blive fliser senere. Der sad en spånplade på den del af væggen, der vender mod badeværelset. Den er delvist væk ved de steder, de har skåret reglerne, jeg antager, at de kommer til at sætte pladen tilbage senere. Tror du, det er tilstrækkeligt stabilt? Eller skal man sætte gips også?

Jeg forudsætter også, at de forstærker op efter rørtrækning.

Så sætter de ikke fliser på træbaseret plade håber jeg, men sætter op vådrumsgips eller noget andet udenpå.

Skal det være fliser, så kræves der mindst 2 lag plader, og hvis jeg ikke er helt forkert på den, en regelafstand på cc 30 eller 45. Men det vil nogen anden svare på ;)

Men må sige, at det ikke føles som en rigtig seriøs fremgangsmåde ..

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.