Gammelt hus og regnet forkert på tykkelsen af det badeværelsesgulv, der skal støbes i kælderen. Kan jeg støbe på denne måde og med denne tykkelse? Eller skal jeg have mere beton over elrør og/eller armering?

Under armeringen ligger et par combipex RiR samt slanger til gulvvarme (som vil have 30mm beton over sig). Derved ligger elrør (for det meste 16mm men et 20mm-rør) over armeringen.

fasting70_kallarvaggar_080713_badrumsgolv.jpg

Håkan

PS! Muligt at jeg trækker combipexen længere ned - i Isodränen - for at klare bøjningsradien, når den skal op vertikalt DS!

Senest redigeret:
Rør osv fungerer godt som du har tegnet. Fjern lidt af D for at få mindst 8 cm beton.

Glem ikke, at du har brug for en geotekstil mellem beton og Isodrän.

Jeg indser, at tegningen nok blev lidt misvisende. Jeg tog Isodränen og udjævning med for at vise fundamentet til betongulvet. Det, der begrænser nedad, er nemlig den sokkel, som kældervæggene/huset står på, og jeg tør ikke fjerne alt, hvad der er nødvendigt for at få en "korrekt" støbetykkelse og for at komme under/på niveau med gulvet i de tilstødende rum.

Derfor skal jeg finde en måde at reducere tykkelsen på gulvet uden at det bliver for svagt.

Senest redigeret:
Og sådan bliver det, når man tænker sig lidt om. Nu føler i det mindste jeg mig lidt mere komfortabel med tykkelsen....

Bemærk, at dette er i et badeværelse => fald => tegningen viser gulvet, hvor det er tyndest, dvs. i brusehjørnet.

Lige udenfor brusehjørnet vil der således blive yderligere 1-1,5 cm beton over armeringen, og derefter vil det øges til maksimalt 2-3 cm i den fjerneste ende af rummet. Måske kan man endda spare lidt mere på bygge-højden!!?

Alle centimeter jeg sparer i betontykkelse vil reducere højden på badeværelsesgulvet i forhold til de tilstødende rum...

fasting70_kallarvaggar_080714_badrumsgolv.jpg

Hvis byggehøjden er livsvigtig, ville jeg nok hellere fjerne 5 cm på det øverste lag isolering....? Dvs. køre med et lag isodrän og derefter et lag med 50mm s80 cellplast. Det kommer ikke til at gøre så pokkers stor forskel set i forhold til isoleringen.

Selvom det ikke er isoleringen, der sætter begrænsningen....

Nedenfor en _forenklet_ men forhåbentlig tydeliggørende billede af problematikken. Jo, jeg vil skære ned dele af sålen/hælen men tør ikke tage alt, hvad der er nødvendigt for at jeg skal få gulvet ned så langt, som jeg ville have brug for.

fasting70_kallarvaggar_080714_badrumsgolv2.jpg

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.