Vores 50'er-hus har to kældervinduer med lysgrav. I begge er der et kort rør i bunden, som jeg troede var til at lede vandet væk ved regn. Efter at have konstateret, at det ikke ser ud til at fungere i praksis, tog jeg og gravede op udenfor/under en af lysgravene for at se, hvordan det så ud. Min konklusion blev, at rørene, der sidder der, ikke munder ud nogen steder og dermed ikke leder vandet væk. Under lysgravens støbte betonbund sad der kun en ekstra betonklump, men ikke noget hul.

Jeg synes selv, at det virker som en meget mærkelig konstruktion. Er der nogen, der genkender dette?

• Kældervindue med lysbrønd ved et 50'er hus, viser rør i bunden uden afløb. Græs og jord fjernet for at inspicere under strukturen.
Hullet har sandsynligvis været forbundet til en stenkiste, som nu er helt tilstoppet. Var der ikke meget sten under lysbrønden?

Ikke hvad jeg kan finde i hvert fald. Derimod en betonklump lige under, hvor jeg troede, røret ville komme ud. Og der løber ikke en dråbe vand igennem, selvom der står vand hele vejen op i røret. På undersiden er det tørt.

• Synes
Cnilss
  • Laddar…
Har du prøvet at spule i røret?

Røret er ordentligt rengjort oppefra, og man ser tydeligt, at røret ikke har nogen åbning nedad.

Jeg har en plan for, hvordan jeg skal løse sagen, men er meget forvirret over, hvordan konstruktionen var tænkt... Eller så er det selvfølgelig bare en fejl i byggeriet - kan det være, at det ikke har været tilstrækkeligt tæt ved støbningen, og at betonen er løbet ud og har blokeret røret?

L
Bore et nyt hul eller to, om muligt skråt udad, ellers grav, læg slange/rør til nedløbsrørene, hvis du vil fjerne det helt fra huset.

Præcis. Derefter prioriterer jeg nok ikke at lægge rør - konstruktionen har jo "funket" i 60 år bare på fordampning og ved at suge vandet ind i betonen - så et hul burde række langt. Men jeg skal nok forsøge at smide lidt sten i hullet alligevel for at forbedre afløbet, nu hvor jeg alligevel har gravet. :)

• Synes
Liteavvarje
  • Laddar…
det er en drikkebrønd for alle frøer, der elsker at bo i lysbrønde.
Vi havde den samme i barndomshjemmet og var altid tilstoppede.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.