Jeg undrer mig lidt over indervægge. I vores planlagte hus er der spånplade og gips i indervæggene, men ingen isolering som standard. Sælgeren mener, at det giver lige så god lydisolering med de dobbelte plader som gips+isolering. Er der nogen derude i husbyggedjunglen, som har erfaringer og eller meninger om dette, som kan dele?

Vi har lignende konstruktion hjemme. Bygger om køkkenet nu og benytter lejligheden til at sætte mineraluld og dobbeltgips samt tætnet samlinger med latexfuge. Det var en enorm forskel mod de andre vægge, hvor det er tomt i væggen.

Mineraluld giver næsten ingen lydisolering overhovedet.
Den bedste måde er gips, gerne dobbelt, + tætning af fuger og sprækker.

Vil man få rigtig god lydisolering skal man bruge separate stammer til de to sider af væggen + dobbeltgips.

TorOdd sagde:
Overvejer lidt omkring indervægge. I vores planlagte hus er der spånplade og gips i indervæggene, men ingen isolering som standard. Sælgeren mener, at det giver lige så god lydisolering med de dobbelte plader som gips+isolering. Er der nogen derude i husbygningsjunglen, der har erfaringer og eller meninger om dette, som kan dele ud af dem?
Den sælger, du har talt med, vrøvler lidt efter min mening.

Den væg, du beskriver ovenfor, men med 2 lag gips på hver side, giver ca. 40 dB dæmpning, hvis du har 70 mm stolpe eller større. Hvis du erstatter de to indre lag med f.eks. OSB, mindskes dæmpningen med ca. 3 dB, dvs. en knapt hørbar forskel. Link

Hvis du derimod sammenligner en uisoleret væg med en isoleret, forskellen er 8 dB, hvilket er lidt mere. Man plejer at sige, at 8-10 dB opleves som en fordobling.

Så er jeg enig med Anaitis i, at sammenføjningerne er meget vigtige. Derimod ville jeg fylde den væg med isolering for et optimaltresultat.

Når I tætner samlingerne med latexfog... tætner I OSB/spånpladen eller tætner I sprækkerne først, når gipsen er sat.

bergstrollet sagde:
Når I fuger samlingerne med latexfuge... fuger I OSB/spånpladen, eller fuger I revnerne først når gipsen er sat.
Nu kørte jeg godt nok ikke OSB+gips men dobbeltgips. Jeg fugede alle samlinger i det første lag og derefter på med det andet lag gips forskudt og fugede samlingerne.

gadu^ sagde:
Nu kørte jeg dog ikke OSB+gips, men dobbeltgips. Jeg tætnede alle samlinger i det første lag, og derefter satte jeg det andet lag gips omlagt og tætnede samlingerne.
Det er nok at fuge det første lag langs tilstødende vægge, gulv & loft. At tætte hver samling er overkill, forudsat at det er skruet ordentligt. Hvis du derefter sætter det næste lag omlagt som beskrevet ovenfor, så er sagen biff :D

Elvis69 sagde:
Det er nok at fuge det første lag langs de tilsluttende vægge, gulv & loft. At forsegle hver samling er overkill, forudsat at det skrues ordentligt. Hvis du derefter sætter det næste lag forskudt som beskrevet ovenfor, er sagen klar :D
Lige så godt at gøre det ordentligt fra starten... ;)

Årsagen til, at jeg spurgte, er, at OSB skal sættes med 2 mm mellemrum (for bevægelse i pladen).

Det bliver meget at tætte, hvis alle disse sprækker skal fuges... Derfor undrede jeg mig, om det er bedre at tætne, når gipsen er sat (langs loft, gulv og tilstødende vægge).

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.