Hej,

Ved ikke hvor jeg skal lægge tråden, så jeg prøver i denne del af forummet.

Min mand og jeg bor i en lejlighed fra århundredeskiftet, som har vist sig at være lydhør mellem etagerne. Da vi flyttede ind, var familien, der bor over os, på udlandsopgave, og deres lejlighed var de første to år udlejet til et par i 40-års alderen. Af dem hørte vi stort set ingenting.

Nu er familien ovenover flyttet tilbage, og pludselig er det som at have en flok elefanter boende ovenpå. Det er så lydhørt, at vi nogle gange kan høre, hvad de siger. Det er umuligt at have en sovemorgen, og ja, det er generelt trøstesløst. De går med hælene og løber rundt en del, og det larmer, kan jeg love. Billeder og lamper vibrerer. Vi har sagt det til dem, men intet sker. Det er også svært for dem at ændre måden, de er på – taler højt/går tungt osv.

Nu til mit spørgsmål. Vi er begyndt at overveje, om der findes en metode til at isolere mellem etagerne. Vi kan ikke sætte gipsplader op i loftet, da vi har stukatur og ikke ønsker at fjerne den. Vi kan heller ikke bede dem isolere deres gulv, da de har originalgulve. Er der nogen metode til at isolere mellem gulv-loft? Jeg gætter på, at bjælkelaget tidligere var fyldt, men at den fyldning er sunket sammen og nu ikke isolerer overhovedet. Kan man sprøjte ny isolering ind - eller er det en umulig drøm fra min side? :S
 
Kender det der problem.
Fyldet i gulvene består af uorganiske byggematerialer i form af sand, knust mursten og grus og plejer at være ca. 40-50 cm tykt i huse fra forrige århundredskifte. Det er ikke sunket sammen, som du tror, men lydisolerer meget dårligt.

Hvis du vil bevare stuk og naboens originalgulv, er den eneste måde at løse isoleringen på at bryde originalgulvet op (5,5 cm tykke planker fastgjort med 20 cm lange søm med T-hoveder), grave fyldet op, isolere og derefter lægge originalgulvet tilbage igen. Du skal nok have meget gode overtalelsesevner for at overbevise naboen om nødvendigheden af dette. ;)

Desværre bliver du nok nødt til at lære at leve med problemet, eller alternativt, trin for trin, lære naboen en ny måde at gå på. :)
 
Oj da, nå jeg betvivler stærkt, at vores naboer vil gå med til noget sådant som du beskriver.

Det bliver nok til at lære dem trin for trin (haha), eller håbe på, at de får en ny udlandsopgave igen...

Tak for dit svar!
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.