Vi skal renovere et af værelserne i huset. Det skal blive et børneværelse og ligger væg i væg med det store soveværelse i den ene retning, køkkenet i den anden retning. Nu overvejer jeg om det er værd at lydisolere.
Forudsætningerne ser sådan ud:
- Rummet er 2,30X3,80 hvor de længere vægge udgør væg mod køkken og soveværelse.
- Eksisterende konstruktion er enkelgips, træregler (70 mm) enkelgips.
- På køkkensiden er der fliser og køkkenskabe samt emhætte, vask, komfur og opvaskemaskine.
- På soveværelsessiden er der delvist en garderobevæg.
- Loftet er af fer og not-furupanel, der løber mellem rummene.
- Gulvet er støbt betonplade (kælder nedenunder) + der er støbt et separat gulv i hvert rum. Væggene er dermed lidt "støbt ned". Man har dog haft en type af pap mod væggene når man støbte, så de er ikke faststøbt.
- Tilførselsventil gennem ydervæg
- Let og lydhør dør mod gangen med gulvsprække for luftstrømmens skyld.
Det jeg har overvejet, er at rive gipset ned på skillevæggene fylde med isolering og derefter sætte en ny gipsplade op samt fuge, så det bliver tæt. Eventuelt skippe at rive gipset og i stedet sætte dobbeltgips uden at isolere skillevæggene.
Jeg har læst mig frem til, at væggen helst skal bygges op i to lag med adskilte regelsystemer, men denne type konstruktion er ikke aktuel, både pga. af et lille rum, nærighed, og at vi ikke vil gøre det alt for kompliceret.
- Nogen her på forummet som har erfaring med lignende projekter?
- Er det værd besværet at proppe isolering i?
- Skal jeg nøjes med dobbeltgips og at tætne? Væggen mod soveværelset skal eventuelt laves om på et senere tidspunkt, så der er jo mulighed for at forbedre med isolering fra den side da.